لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

جان کری «هر گونه هماهنگی» با ايران برای مبارزه با داعش را رد کرد


سوزان رایس (راست)، باراک اوباما (مرکز) و جان کری (چپ)
سوزان رایس (راست)، باراک اوباما (مرکز) و جان کری (چپ)

در میانه موج انتقاد جمهوری‌خواهان آمریکا از باراک اوباما، وزير خارجه این کشور می‌گوید که «ابدا ارتباطی ميان گفت‌وگوهای اتمی با مسائل ديگر نیست» و مشاور ارشد رئيس جمهور آمریکا نيز «هر گونه هماهنگی» با ايران برای مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق ) را رد کرده است.

سخنان اين دو مقام ارشد دولت باراک اوباما را می‌توان واکنشی دانست به انتقادات شديد جمهوری‌خواهان در آمریکا از نامه‌ای که گزارش شده رئيس جمهور آمريکا به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

روزنامه آمريکايی وال استريت جورنال روز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان، گزارش داد که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، اواسط ماه گذشته ميلادی به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نامه محرمانه‌ای نوشته و در آن بر «منافع مشترک» در جنگ عليه شبه‌نظاميان گروه حکومت اسلامی (داعش) تاکيد کرده است.

در واکنشی شديداللحن، جان مک‌کين و لينزی گراهام، سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه، ارسال اين نامه و دعوت از جمهوری اسلامی به همکاری در مبارزه با داعش را «زشت و شرم‌آور» توصيف کردند.

جان بينر، رئيس جمهوری‌خواه مجلس نمايندگان آمريکا، نيز گفت که «به رهبران ايران اعتماد ندارد و معتقد نيست که ايالات متحده نيازی به حضور ايران در کمپين مبارزه عليه گروه حکومت اسلامی دارد».

اما جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، در اين باره گفت که «سياستی که رئيس جمهوری و دولت او در قبال ايران اعلام کرده تغيير نکرده است» و ايالات متحده «هيچ همکاری نظامی» با ايران در مبارزه عليه گروه حکومت اسلامی نخواهد داشت.

اکنون، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، نيز گفته است که «هيچ گفت‌وگويی، هيچ توافقی، هيچ معامله‌ای، هيچ چيز، هيچ تفاهم يا توافق‌نامه‌ای با توجه به حوادثی که در خاورميانه رخ می‌دهند، صورت نگرفته است».

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای کری روز شنبه، ۱۷ آبان، در پکن گفت: «هيچ ارتباطی ميان گفت‌وگوهای هسته‌ای و مسائل ديگر وجود ندارد. من می‌خواهم اين را روشن کنم؛ مذاکرات اتمی راه خود را می‌روند.»

با وجود اين، وزير امور خارجه آمريکا از اظهارنظر درباره نامه ارسال شده توسط باراک اوباما به علی خامنه‌ای خودداری کرد.

رويترز در گزارش خود افزوده است که آمريکا پيش از اين، طرح ارائه شده از سوی مقام‌های ايران درباره همکاری ميان دو کشور برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی در قبال تسامح بر سر برنامه هسته‌ای ايران را رد کرده است.

اين خبرگزاری همچنين اظهارات سوزان رايس، مشاور ارشد امنيت ملی رئيس جمهور آمريکا، را منتشر کرده که گفته است: «ما هيچ تصميمی برای هماهنگی با ايران در مبارزه با داعش از جمله هماهنگی نظامی نداريم.»

XS
SM
MD
LG