لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

هشدار فرمانده نظامی آمریکا درباره نزدیک‌شدن بمب‌افکن‌های روسیه به این کشور


یک فروند اف۱۵ آمريکا، توپولوف۹۵ روسيه را در جريان تمرين هوايی اين کشور در نزديکی آلاسکا در سال ۲۰۰۶ اسکورت می‌کند. (عکس تزيينی است)
یک فروند اف۱۵ آمريکا، توپولوف۹۵ روسيه را در جريان تمرين هوايی اين کشور در نزديکی آلاسکا در سال ۲۰۰۶ اسکورت می‌کند. (عکس تزيينی است)

فرمانده نيروهای نظامی ايالات متحده آمريکا در اقيانوس آرام، از نزديک شدن بمب افکن‌های برد بلند روسيه به حريم هوايی آمريکا و کانادا در هفته گذشته، ابراز نگرانی کرده و درباره تکرار شرايط جنگ سرد هشدار داده است.

خبرگزاری رويترز، پنجشنبه سوم مهر گزارش داده که درياسالار ساموئل لوکلر، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در اقيانوس آرام، با اشاره به نزديک شدن هواپيماهای بمب افکن روسيه به مرزهای هوايی اين کشور، گفته است: «بدون شک بازگشت بازگشت هواپيماهای برد بلند که در يک دهه گذشته هرگز آنها را نديده بوديم، نگران کننده است.»

فرمانده نيروهای نظامی ايالات متحده آمريکا در اقيانوس آرام تاکيد کرده که اين کشور، شرايط جديد را «با دقت بسيار زياد» زير نظر خواهد داشت.

رويترز در گزارش خود افزوده که بمب افکن‌های برد بلند روسيه، هفته گذشته به مرزهای هوايی آمريکا و کانادا نزديک شدند و اين مسئله باعث شد تا جت‌های جنگی کانادا و آمريکا برای رهگيری آنها به پرواز در بيايند.

روزنامه تلگراف، چاپ لندن هم روز ۲۸ شهريور گزارش داد که جت‌های جنگی تايفون نيروی هوايی سلطنتی بريتانيا، پس از آنکه بمب افکن‌های برد بلند توپولف ۹۵ روسيه به مرز هوايی اسکاتلند نزديک شدند، برای رهگيری آنها به پرواز درآمدند.

با وجود اين در گزارش تلگراف هم تاکيد شده که عبور بمب‌افکن‌های روسيه از حريم هوايی کشورهای عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) در شمال و شمال شرق اروپا و پرواز جت‌های جنگنده ناتو برای رهگيری آنها، اتفاق معمولی است.

اما درياسالار لوکلر گفته که نزديک شدن بمب افکن‌های برد بلند روسيه به مرزهای هوايی آمريکا، اقدامی مختص به دوران جنگ سرد بوده و نيروهای نظامی آمريکا را «نگران» کرده است.

جنگ سرد به دورانی از دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ اشاره دارد که رقابتی همه جانبه ميان اتحاد جماهير سوسياليستی شوروی و متحدانش با ايالات متحده آمريکا و متحدان آن در جريان بود که اگرچه به درگيری نظامی مستقيم ميان دو ابرقدرت جهانی منجر نشد اما خطر جنگ اتمی دو کشور را افزايش داده بود.

اين دوران با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ به پايان رسيد.

اين در حالی است که الحاق منطقه خودمختار کريمه اوکراين به خاک روسيه و حمايت مسکو از جدايی طلبان مسلح شرق اين کشور، تنش‌ها ميان غرب و روسيه را به شدت افزايش داده است.

XS
SM
MD
LG