لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

آمریکا از تغییر سیاست ترکیه در قبال کوبانی استقبال کرد


نمایی از جنگ در کوبانی
نمایی از جنگ در کوبانی

ايالات متحده آمريکا از تغيير سياست ترکيه در قبال کوبانی استقبال کرده است. ترکيه اعلام کرده که به پيشمرگه‌های کرد عراقی اجازه می‌دهد تا از نواحی مرزی اين کشور برای رفتن به کوبانی، شهر کردنشين سوريه که در مرز ترکيه قرار دارد، استفاده کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفته است: «ما از بيانيه وزارت امور خارجه {ترکيه} استقبال می‌کنيم».

ترکيه روز دوشنبه ۲۸ مهر اعلام کرد که در حال کمک به نيروهای کرد عراق (پيشمرگه‌ها) برای عبور از خاک ترکيه و رسيدن به شهر کوبانی سوريه به منظور نبرد عليه داعش است.

مولود چاوش‌اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، گفت که ترکيه هم‌ اکنون در حال کمک به پيشمرگه‌های عراق برای ورود به شهر کوبانی در شمال سوريه است و مذاکرات پيرامون اين موضوع در حال انجام است.

او از ارائه توضيحات بيشتر در اين مورد خودداری کرد اما گفت که ترکيه نمی‌خواهد شاهد سقوط کوبانی باشد.

اعلام وزارت امور خارجه ترکيه پس از آن عنوان شد که آمريکا محموله‌هايی شامل تسليحات و دارو را از هوا برای کردهای مدافع شهر کوبانی ارسال کرد.

عليرغم اين مسئله، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفته که وضعيت کوبانی «به طور فزاينده‌ای جدی» شده است: «ما می‌بينيم که داعش نيروها و منابع بيشتری به درون کوبانی می‌فرستد».

خانم هرف افزوده که گفت‌وگوها با ترکيه درباره نحوه کمک‌رسانی به کوبانی و مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» ادامه خواهد داشت.

او وجود «شکاف» ميان آمريکا و ترکيه بر سر مبارزه با اين گروه را تکذيب کرده است: «اهداف کلی ما دقيقا مشابه است. ما گفت‌وگوهای دائمی درباره تاکتيک‌ها و استراتژی‌ها و چگونگی اجرا کردن آنها داريم».

کردها در درون کوبانی می‌گويند که با کمک حملات هوايی ائتلاف به رهبری آمريکا عليه مواضع داعش در اطراف کوبانی، توانسته‌اند نيروهای حکومت اسلامی را از درون اين شهر عقب برانند، اگرچه وضعيت هنوز شکننده است.

XS
SM
MD
LG