لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

آمریکا: ارتش عراق و کردها عملیات آزادی موصل را در بهار آغاز می‌کنند


مناطق اطراف موصل که صحنه درگیری میان حکومت اسلامی و پیشمرگه‌های کرد است
مناطق اطراف موصل که صحنه درگیری میان حکومت اسلامی و پیشمرگه‌های کرد است

يک مقام نظامی ايالات متحده آمريکا گفته‌ است که انتظار دارد ارتش عراق و پيشمرگه‌های کرد در ماه آوريل يا مه (بهار آينده)، عمليات بزرگ زمينی خود را برای آزادی شهر موصل از کنترل گروه «حکومت اسلامی» آغاز کنند.

خبرگزاری فرانسه، جمعه اول اسفند، به نقل از این مقام نظامی آمریکا که نامش فاش نشد، گزارش داده که بين ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نيروی مسلح حکومت اسلامی در موصل مستقر باشند.

قرار است يک سپاه حدودا ۲۵ هزار نفره متشکل از ارتش عراق و پيشمرگه‌های کرد، در عمليات آزادی موصل مشارکت داشته باشند.

موصل دومين شهر بزرگ عراق با بيش از نيم ميليون جمعيت است که در شمال اين کشور قرار دارد و از تابستان گذشته به تصرف «حکومت اسلامی» درآمد.

فرمانده نظامی آمريکا تاکيد کرده که اين عمليات بايد تا بهار آينده انجام شود زيرا پس از آن، گرمای تابستان و فرا رسيدن ماه رمضان، ريسک موفقيت آن را افزايش می‌دهد.

آمريکا وظيفه آموزش نيروهای عراقی حاضر در عمليات آزادی موصل را عهده‌دار شده است اما هنوز مشخص نيست که نقش ايالات متحده در اين عمليات دقيقا چه خواهد بود.

آنگونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، حملات هوايی ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا اخيرا در اطراف موصل متمرکز شده است و نيروهای کرد نيز در مناطق اطراف اين شهر پيشروی داشته‌اند.

پيشمرگه‌های کرد همچنين در هفته‌های گذشته، حملات موفقی به جاده‌های نزديک موصل انجام داده‌اند.

در تلاش برای هماهنگی بيشتر عليه «حکومت اسلامی»، فرماندهان نظامی بيش از ۲۰ کشور جهان، پنجشنبه ۳۰ بهمن، در عربستان سعودی گرد آمدند و راه‌های کمک به عراق برای مقابله با اين گروه که بخش‌های وسيعی از خاک عراق را در کنترل دارد، بررسی کردند.

«حکومت اسلامی» مناطق بزرگی از سوريه را نيز تحت تصرف خود در آورده است.

XS
SM
MD
LG