لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

اوباما: با کشورهای شمال اروپا درباره اقدامات خصمانه روسیه متحدیم


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و رهبران پنج کشور شمال اروپا، بر موضع مشترک خود در قبال فعالیت‌های نظامی روسیه تأکید کردند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، جمعه ۲۴ اردیبهشت در کاخ سفید از رهبران سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک و ایسلند دیدار کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما پس از این دیدار گفت که هر شش کشور بر سر «حضور نظامی خصمانه» روسیه در منطقه شمال اروپا (نوردیک) و حوزه بالتیک، نگرانی‌های مشترکی دارند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: «ما گفت‌وگوهای خود با روسیه را ادامه می‌دهیم و خواستار همکاری مشترک با آن هستیم اما ما همچنان می‌خواهیم از آمادگی و قدرت خود نیز مطمئن باشیم و از روسیه می‌خواهیم تا فعالیت‌های نظامی خود را در تطابق کامل با الزامات بین‌المللی قرار دهد».

این سخنان باراک اوباما در روزی بیان شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به شدت از آغاز به کار سامانه دفاع موشکی آمریکا در رومانی انتقاد کرد.

آمریکا و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تأکید دارند که این سامانه ضد موشکی، ماهیتی دفاعی دارد و برای مقابله با موشک‌هایی که به سوی اروپا شلیک می‌شوند، فعالیت می‌کنند.

این در حالی است که روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه در اوکراین را به زور نظامی از این کشور جدا کرد و هواپیماهای جنگی این کشور در دو سال اخیر بارها حریم هوایی کشورهای حوزه بالتیک و شمال اروپا را نقض کرده‌اند.

هواپیماهای جنگی روسیه همچنین برای ناوها و هواپیماهای شناسایی آمریکا نیز مزاحمت‌هایی ایجاد کرده‌اند.

به جز روسیه، شرایط در عراق و سوریه و موج مهاجرت به اروپا نیز محورهای دیگر دیدار رهبران کشورهای شمال اروپا با رئیس‌جمهور آمریکا بود.

XS
SM
MD
LG