لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

رویترز: آمریکا شکایت علیه مهندس ایرانی‌تبار را رها کرد تا او را آزاد کند


نادر مدانلو
نادر مدانلو

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشته که دولت باراک اوباما برای آنکه نادر مدانلو، مهندس ایرانی‌تبار زندانی در آمریکا حاضر شود بخشی از مبادله زندانی میان ایران و آمریکا باشد، شکایت علیه او را پس گرفته است.

نادر مدانلو یک مهندس ایرانی – آمریکایی است که در سال ۱۳۹۲ به اتهام نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و کمک به جمهوری اسلامی در پروژه پرتاب ماهواره سینا-۱ از روسیه، به هشت سال زندان محکوم شد.

دادستان دادگاه در آن هنگام گفته بود که آقای مدانلو و همدستانش برای این کار ۱۰ میلیون دلار از ایران دریافت کرده بودند.

در حالیکه او مشغول گذراندن محکومیت خود بود، دولت باراک اوباما آمادگی خود را برای تغییر حکم با هدف مبادله زندانیان با ایران اعلام کرد.

اما نادر مدانلو به دلیل اینکه قبول این مسئله مستلزم صرفنظر از درخواست تجدیدنظر در حکم‌اش بوده، با آن مخالفت می‌کند.

تا اینکه به گزارش رویترز، در نهایت دولت باراک اوباما حاضر می‌شود برای آزادی آقای مدانلو، پرونده ۱۰ میلیون دلاری علیه او را ببندد.

این مهدس ایرانی – آمریکایی در نهایت همراه با بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی، یکی از هفت ایرانی آزادشده در آمریکا در دی ماه سال جاری بود.

ایران نیز در مقابل، جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار را آزاد کرد.

۱۴ نفر از ایرانیانی که به درخواست پلیس آمریکا تحت تعقیب اینترپل قرار داشتند نیز از این فهرست خارج شدند.

همزمان آمریکا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اصل و سود پولی که بابت قراداد معلق‌شده خرید تسلیحات پیش از انقلاب اسلامی بلوکه کرده بود، به ایران بازپس داد.

پرداخت این مبلغ به ایران واکنش و انتقاد جمهوریخواهان را در پی داشته است.

رینس پریباس، رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان در بیانیه‌ای گفته است که پر کردن جیب‌های دولتی که حامی اصلی تروریسم دولتی است، باعث افزایش امینت آمریکایی نخواهد شد و هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها باید این اقدام را محکوم کند.

XS
SM
MD
LG