لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

شکایت یزیدیان از گروه حکومت اسلامی به اتهام «نسل‌کشی»


کودکان آواره یزیدی
کودکان آواره یزیدی

دو گروه یزیدی با تسلیم شکایتی به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هلند خواستار بررسی پرونده گروه حکومت اسلامی به اتهام «نسل‌کشی» و «برده‌داری جنسی» در این دیوان شدند.

این دو گروه یزیدی که از حمایت دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق برخوردارند، در شکایت خود گفته‌اند که گروه حکومت اسلامی یا داعش «به طور سیستماتیک جنایاتی مانند نسل‌کشی مرتکب شده و این جنایات قابل بررسی در دیوان کیفری بین‌المللی است».

به گزارش روز جمعه، سوم مهر، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این شکایت شامل شرحی از اعدام بیش از ۷۰۰ مرد یزیدی، قتل بیماران و افراد مسن، تجاوز و به بردگی بردن هزاران زن و ربودن کودکان آنها و وادار کردن‌شان به تغییر دین به اسلام و جنگیدن برای حکومت اسلامی است.

گروه حکومت اسلامی یا داعش در تابستان گذشته موفق شد شهر‌ها و روستاهای محل سکونت مردم یزیدی یا ایزدی در شمال عراق را به تصرف خود درآورد.

این گروه یزیدیان را شیطان‌پرست می‌داند.

از آن پس اخبار و گزارش‌های متعددی درباره قتل عام یزیدی‌ها و به برده گرفتن زنان و کودکان‌شان توسط گروه حکومت اسلامی منتشر شد.

داعش در آن هنگام اعلام کرد که رفتارش با این گروه بر اساس آموزه‌های دین اسلام و اصول قرآنی است.

آیین ایزدی یک آیین کهن خاورمیانه است که باور‌ها و اصول آن اغلب از آیین‌های باستانی ایرانی و ترکیبی از ادیان ابراهیمی و دیگر آیین‌های کهن منطقه تشکیل شده است.

XS
SM
MD
LG