لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

دولت یمن: نمایندگان آمریکا و حوثی‌ها در عمان دیدار کرده‌اند


هواداران حوثی‌ها در تجمعی در صنعا
هواداران حوثی‌ها در تجمعی در صنعا

مقام‌های آمريکايی و هيئتی از شورشيان حوثی در عمان و با هدف يافتن راه‌حلی برای پايان دادن به درگيری‌های يمن با هم ديدار و گفت‌و-گو کرده‌اند.

راجح بادی، سخنگوی دولت در تبعيد يمن که در عربستان سعودی به سر می‌برد، با اعلام اين خبر در روز يکشنبه ۱۰ خرداد، گفته است که اين ديدار به درخواست آمريکا انجام شده است.

اين نخستين بار است که گزارشی در مورد ديدار ميان شورشيان شيعه‌مذهب حوثی با مقام‌های آمريکايی، از زمانی که حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی در يمن آغاز شد، منتشر می‌شود.

آقای هادی و دولت‌اش توسط حوثی‌ها سرنگون شدند. او ابتدا از صنعا، پايتخت يمن، به عدن در جنوب اين کشور رفت اما با محاصره اين شهر توسط حوثی‌ها به عربستان سعودی پناهنده شد.

خبرگزاری رويترز به نقل از سخنگوی دولت در تبعيد يمن گزارش داده که هيئت حوثی‌ها «چند روز قبل» و «به وسيله يک هواپيمای اختصاصی آمريکايی» وارد مسقط، پايتخت عمان شد.

به گفته آقای بادی، سرپرستی هيئت حوثی‌ها با صالح الصمد، رئيس دفتر سياسی اين گروه بوده اما دولت در تبعيد يمن جايی در گفت‌وگوها نداشت.

سخنگوی دولت در تبعيد يمن ابراز اميدواری کرده که اين مذاکرات «در زمينه تلاش‌های بين‌المللی برای اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنيت ملل متحد» برگزار شده باشد.

بر پايه اين قطعنامه که در ماه آوريل به تصويب رسيد، از تمام طرف‌های درگير در يمن به ويژه حوثی‌ها خواسته شده تا «بلافاصله و بی‌قيدوشرط» خشونت را کنار بگذارند.

در اين قطعنامه دولت منصور هادی به عنوان دولت مشروع يمن به رسميت شناخته شده و از حوثی‌ها خواسته شده تا مناطقی را که در جريان درگيری‌ها اشغال کرده‌اند، ترک کنند.

خبر برگزاری ديدار هيئت‌های آمريکايی و حوثی در عمان، سه روز پس از سفر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران به همين کشور منتشر می‌شود.

آقای ظريف گفت که در جريان سفر به عمان درباره «ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، برقراری آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوها ميان گروه‌های يمنی» با مقام‌های اين کشور صحبت کرده است.

عمان تنها کشور عضو شورای همکاری خليج فارس است که روابط خوبی با ايران دارد، در ائتلاف به رهبری عربستان سعودی عليه حوثی‌ها حضور ندارد و در سال‌های اخير، چندين بار به عنوان ميانجی ميان ايران و آمريکا در مسائل مورد اختلاف دو کشور عمل کرده است.

خبر گفت‌وگوی مقام‌های آمريکايی و حوثی‌ها همچنين پس از آن منتشر می‌شود که يک مقام ايالات متحده از زندانی بودن چند شهروند اين کشور در يمن خبر داد؛ رسانه‌ها می‌گويند که شورشيان حوثی چهار آمريکايی را در بازداشت دارند.

آمریکا و حوثی‌ها هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی از حوثی‌های شيعه‌مذهب و عربستان سعودی از دولت ساقط شده يمن حمايت می‌کنند.

آمریکا نیز گفته که با فراهم کردن اطلاعات و ارسال جنگ‌افزار از عربستان سعودی در جنگ با حوثی‌ها حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG