لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

حمله سنگین هواداران هادی برای بازپس‌گیری پایگاه العند از حوثی‌ها


هواپیمای قطری حامل محموله برای نیروهای وفادار به عبد ربه مصنور هادی
هواپیمای قطری حامل محموله برای نیروهای وفادار به عبد ربه مصنور هادی

در حالی‌که نيروهای پياده ائتلاف بين‌المللی به رهبری عربستان وارد عدن در جنوب يمن شده‌اند، نيروهای وفادار به ریيس جمهوری در تبعيد یمن نيز تهاجم گسترده‌ای را برای بازپس‌گيری پايگاه نظامی استراتژيک «العند» از شورشيان شيعه حوثی آغاز کرده‌اند.

اين پايگاه بزرگترين پايگاه هوايی يمن است و در نزديکی شهر عدن قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۲ مرداد گزارش داده که نيروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، ریيس جمهوری يمن، توسط ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی به تسليحات و ماشين آلات سنگين مجهز شده‌اند.

يک منبع نظامی نيز گفته که نبرد برای بازپس‌گيری العند آغاز شده است.

صدها سرباز و شبه نظامی مجهز به تانک و خودروهای زرهی پيش از آغاز حمله در اطراف اين پايگاه نظامی مستقر شدند.

هواپيماهای ائتلاف به رهبری عربستان نيز از آنها پشتيبانی هوايی می‌کنند.

يک فرمانده عمليات نيز گفته که نيروهای وفادار به دولت يمن موفق شدند در بعدازظهر دوشنبه، ورودی غربی اين پايگاه را به تصرف خود در آورند.

اما تلاش برای ورود به پايگاه العند از جنوب موفق نبود و هواداران دولت در تبعید با مقاومت شديد حوثی‌ها روبرو شدند.

گزارش‌ها از درگيری‌های شديد و تلفات هر دو طرف حکايت دارند.

يک افسر نظامی ديگر نيز گفته که بمباران‌های هواپيماهای عربستان، دو تانک و چهار خودروی زرهی شورشيان را منهدم کرد و شبه‌نظاميان درون آنها را کشت.

بازپس‌گيری العند که در ماه مارس به تصرف حوثی‌ها در آمد، کمک می‌کند تا نيروهای وفادار به آقای هادی تسلط خود را بر مناطق اطراف عدن گسترش دهند.

بخش‌هايی از عدن که بزرگترين شهر جنوب يمن و مقر دولت عبدربه منصور هادی است در ماه‌های اخير به تصرف شيعيان حوثی در آمد اما حمايت ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان از نيروهای وفادار به آقای هادی، باعث شد تا در نيمه ماه ژوئيه، اين شهر به طور کامل آزاد شود.

پايگاه هوايی العند پيش از اين مقر نيروهای ويژه آمريکايی بود که عمليات هواپيماهای بدون سرنشين در يمن برای هدف قرار دادن رهبران القاعده را مديريت می‌کردند اما نيروهای آمريکايی با نزديک شدن حوثی‌ها اين پايگاه را تخليه کردند.

ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به عدن

از سوی ديگر، صدها سرباز کشورهای عرب حاشیه خليج فارس در روز يکشنبه و با هدف «تامين امنيت» عدن وارد اين شهر شدند.

روزنامه سعودی «الحيات» تعداد اين سربازان را ۱۵۰۰ نفر گزارش داده و افزوده که اکثر آنها از امارات متحده عربی هستند.

شورشيان شيعه مذهب حوثی که از حمايت جمهوری اسلامی ايران برخوردارند، در ماه‌های اخير موفق شدند دولت منصور هادی در صنعا (پايتخت) را ساقط کرده و سپس به سمت جنوب کشور که آقای هادی و دولتش به آنجا گريخته بودند، پيشروی کنند.

اما نزديک شدن آنها به عدن باعث شد تا عربستان سعودی، ائتلافی نظامی با عضويت ۹ کشور ديگر عربی – اسلامی تشکيل دهد و حملات هوايی سنگينی را عليه مواضع حوثی‌ها و وفاداران به علی عبدالله صالح، ریيس جمهوری اسبق اين کشور سامان دهد.

XS
SM
MD
LG