لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

ظریف: امیدواریم با کمک دوستان روس پرونده اتمی را به نتیجه برسانیم


محمدجواد ظریف در مسکو
محمدجواد ظریف در مسکو

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، ابراز اميدواری کرد که تهران بتواند «با کمک دوستان روسی» پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی را به نتيجه برساند.

گزارش آنا راسکایا، خبرنگار رادیو فردا در مورد سفر وزیر خارجه ایران به مسکو
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم

آقای ظريف روز جمعه، هفتم شهريور، در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود، روابط ايران و روسيه را «در سطوح عالی و در يک سال گذشته بی‌سابقه» توصيف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، وزير امور خارجه ايران همچنين با استقبال از موضع دولت روسيه به عنوان عضو گروه ۱+۵ افزوده است که مسکو «روابط و همکاری صلح‌آميز هسته‌ای با ايران» و «به اهميت برنامه صلح‌آميز هسته‌ای ايران وقوف دارد».

خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، نيز به نقل از محمدجواد ظريف در اين کنفرانس خبری گزارش داده است که «تهران انتظار دارد مسکو نقش فعال و مثبت خود در مذاکرات هسته‌ای را تقويت کند و برای رسيدن به راه حل، کمک جدی به روند مذاکرات انجام دهد».

يک روز پيش از سفر وزير امور خارجه ايران به روسيه، سرگی لاوروف، همتای روس او، ضمن اشاره به «حق اساسی» ایران برای غنی‌سازی از «امکان» لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی سخن گفته بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای لاوروف روز پنج‌شنبه، ششم شهريور، گفت که «عليرغم دشواری‌ها در مسير مذاکرات، امکان دستيابی ايران به عنوان عضو پيمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، ان‌پی‌تی،‌ به تمام حقوقش از جمله حق غنی‌سازی اورانيوم و نيز لغو تحريم‌ها وجود دارد.»

وزير امور خارجه ايران روز جمعه در مسکو در عين حال افزود که «مسکو همواره دارای اين نقش مثبت بوده است.»

خبرگزاری روس اينترفکس نيز گزارش داد که سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز در کنفرانس خبری مشترک با همتای ايرانی‌اش بر «پشتيبانی واجب» مسکو از «راه‌حلی برای پايان دادن به بحران هسته‌ای ايران بر پايه احترام به حق اين کشور در استفاده از انرژی صلح‌آميز اتمی» تاکيد کرده است.

آقای لاوروف اگرچه يک بار ديگر بر حق ايران در غنی‌سازی اورانيوم تاکيد کرده، اما گفته است که که تهران نيز بايد «نظارت کامل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بر فعاليت‌های هسته‌ای خود را بپذيرد و به تمام سوال‌های باقی‌مانده اين نهاد» درباره برنامه اتمی خود نيز پاسخ بدهد.

وزير امور خارجه روسيه ابراز اميدواری کرده است تا مذاکرات پيش‌روی ايران و ۱+۵ منتج به راه‌حل نهايی برای پايان دادن به بحران هسته‌ای ۱۰ ساله جمهوری اسلامی شود.

ايران، آمريکا، روسيه، فرانسه، چين، بريتانيا و آلمان، سوم آذر سال جاری را به عنوان آخرين فرصت خود برای دستيابی به توافق نهايی تعيين کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG