لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

«مرگبارترین سال برای غیرنظامیان در افغانستان»


جورژت گاگنون، رئیس بخش حقوق بشر اوناما
جورژت گاگنون، رئیس بخش حقوق بشر اوناما

سازمان ملل می گوید که سال گذشته میلادی مرگبارترین سال به ثبت رسیده برای غیرنظامیان در افغانستان بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویتز، در این زمینه اوناما، نمایندگی امداد سازمان ملل در افغانستان، روز جمعه ۲۸ آذر اعلام کرد که تا کنون دست کم ۳ هزار و ۱۸۸ غیرنظامی در جریان نزاع طالبان و نا آرامی‌های کشور جنگ زده افغانستان جان باخته و ۶ هزار و ۴۲۹ نفر زخمی شده‌اند.

جورجت گاگنون رئیس بخش حقوق بشری دفتر نمایندگی امداد سازمان ملل در افغانستان در اینباره و در یک نشست خبری گفت که شمار آسیب دیدگان در این مدت به ۹ هزار و ۶۱۷ تن می‌رسد که شامل ۳ هزار و ۱۸۸ کشته و ۶هزار و ۴۲۹ زخمی می‌شود.

سازمان ملل اعلام کرده: «بر اساس پیش بینی‌ها شمار آسیب دیدگان تا پایان سال۲۰۱۴ میلادی از زمان آغاز ثبت این گونه آمار از سوی اوناما، برای نخستین بار در یک سال، از مرز ۱۰ هزار نفر بیشتر خواهد بود.»

خانم گاگنون گفته که افراد طالبان مسئول ۷۵ درصد این تلفات هستند. به گفته او، بمب گذاری، حملههای انتحاری و سایر حملات طالبان منجر به افزایش کشته شدن غیرنظامیان شده است.

بنا بر آنچه نمایندگی امداد سازمان ملل اعلام کرده است، آمار جانباختگان زن و کودک افغان به ترتیب تا ۱۴ و ۳۳ درصد افزایش داشته است.

این در شرایطی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی تا کنون و پس از حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان و مقابله با حکومت تندرو و اسلامگرای طالبان و سازمان تروریستی القاعده، نزدیک به ۳هزار و ۵۰۰ سرباز خارجی از ۲۹ کشور در افغانستان کشته شده‌اند.

در جنگ آمریکا علیه طالبان و القاعده، حکومت طالبان از قدرت سرنگون شد، اما افراد آن در تمام ۱۳ سال گذشته علیه آمریکا و متحدانش و همچنین دولت مرکزی افغانستان دست به انجام عملیات تروریستی زده اند.

XS
SM
MD
LG