لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

علی جنتی: مقابل بولتن‌سازان ایستادگی می‌کنیم


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی می‌گوید که برخی «بولتن‌سازان» که علیه وزارتخانه او فعالیت می‌کنند، وابسته به نهادهایی هستند که خود را ارزشی می‌دانند و وزارت فرهنگ و ارشاد در مقابل آنان می‌ایستد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه ۱۵ تیر در گفت‌وگو با روزنامه شرق چاپ تهران با تاکید بر اینکه درباره ممیزی آثار فرهنگی و هنری هیچگونه عقب‌نشینی نکرده گفت: «گروه‌هایی هستند که غیر از سلیقه خودشان سلیقه دیگری را نمی‌پذیرند و فشار می‌آورند ولی ما مطابق قانون رفتار می‌کنیم.»

آقای جنتی در گفت‌وگوی مطبوعاتی خود گفته که «بولتن‌سازی» نه‌تنها علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلکه علیه بسیاری از وزارتخانه‌ها در جریان است.

او تاکید کرده که این بولتن‌ها از طرف برخی نهادهایی تهیه می‌شود که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند؛ «اما سر تا پایشان دروغ می‌گویند.»

علی جنتی گفته: «وقتی به این بولتن‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم از ابتدا تا انتها جعل و تحریف است.»

پس از استقرار دولت حسن روحانی و انتصاب علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیاری از چهره‌ها و جریان‌های تندرو علیه سیاست‌های او در وزارت فرهنگ و ارشاد موضع‌گیری کرده‌اند.

چهره‌های تندرو و مخالف جریان میانه‌رو در جمهوری اسلامی معتقدند که سیاست‌های فرهنگی دولت حسن روحانی یادآور سیاست‌های دولت اصلاحات به رهبری محمد خاتمی است.

علی جنتی فرزند آیت‌الله جنتی یکی از روحانیون تندرو در جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه در ادامه گفت‌وگوی مطبوعاتی خود با اشاره به تلاش وزراتخانه خود برای بازگشایی خانه سینما، دلیل عدم گشایش دوباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را مخالفت قوه قضائیه اعلام کرد.

به گفته او این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که وزارت اطلاعات رسماً به دستگاه قضایی نامه نوشته و اعلام کرده که از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شکایتی ندارد، ولی دستگاه قضایی اجازه بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را نمی‌دهد.

آقای جنتی همچنین درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران گفته که نمی‌توان به صورت اصولی شبکه‌های اجتماعی را بست و او در کمیته مصادیق مجرمانه هم «به‌شدت» از آنها دفاع می‌کند و معتقد است که باید برداشت‌ها در این باره بازبینی شود.

آقای جنتی پیشتر گفته بود که محدودیت‌ها به ویژه برای شبکه‌های اجتماعی که در ایران دست کم چهار تا پنج میلیون کاربر دارند باید برداشته شود، چرا که تخلف معدودی در این فضا نباید سبب قطع دسترسی همگان به آن شود.

پیش از آن هم اظهار نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برداشته شدن فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی واکنش تند ائمه جمعه از جمله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، را در پی داشت.

امام جمعه مشهد نوزدهم اردیبهشت گذشته گفته بود: «مگر در این مملکت چقدر بی‌دین وجود دارد، که می‌خواهید رضایت آنان را جلب کنید؟»

در حالیکه شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر در ایران فیلتر است، برخی از مقامات ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه از این امکانات به صورت فعال استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG