لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

معاون وزیر: رابطه جنسی دانش‌آموزان ایرانی سه برابر شده است


یکی از معاونان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که نتیجه تحقیقات این وزارتخانه نشان می‌دهد که ارتباط دختران و پسران در ایران و پیش از دانشگاه نسبت به ۳۰ سال گذشته سه برابر شده و زمان شروع رابطه به دوران تحصیلی راهنمایی و نوع رابطه از عاطفی به جنسی رسیده‌است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود گلزاری روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در سمینار بهداشت روانی دانشجویان در اصفهان همچنین گفت که ارتباط هم‌زمان یک دختر یا پسر با چند نفر هم افزایش یافته‌است.

آقای گلزاری از بیان جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

این در حالی است که حاکمیت مذهبی در ایران در طول سه دهه گذشته برنامه‌های گوناگونی را برای جلوگیری از هرگونه رابطه خارج از ازدواج طراحی و اجرا کرده‌است.

معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه درباره تحقیق انجام شده در این باره گفت که در مطالعه تحقیقی که با کمک وزارت آموزش و پرورش داشتیم مشخص شد که ۴۰ درصد از دانش‌آموزان رابطه با جنس مخالف را از ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند.

این روان‌شناس در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته با پخش هفت هزار پرسشنامه، «آمار ناراحت‌کننده‌ای در مدارس به دست آوردیم»، گفت: «نمی‌خواهم آمار را بیش از این اعلام کنم، اما باید مسائل مربوط به رابطه با جنس مخالف را به مدیران و پدر و مادران آموزش دهیم.»

او در صحبت‌هایش اشاره نکرد که این هفت هزار پرسشنامه در چه استان‌ها و در چه سطحی توزیع شده‌است.

معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین با بیان اینکه دوستی برای روان‌شناسان «عادی» است نه «حلال» ادامه داد: دوستی پسر و دختر چند دوره دارد و در کودکی به هم نزدیکند، ولی در دبستان فاصله می‌گیرند، اما با شروع سن بلوغ و نوجوانی، به صورت خدادادی به هم نزدیک می‌شوند.

او این نزدیکی را یک میل طبیعی دانست و گفت که نباید آن را سرکوب کرد.

به گفته معاون وزیر ورزش و جوانان ایران نباید راه‌هایی همچون منع و تقابل را درباره رابطه با جنس مخالف در پیش گرفت.

گلزاری گفت: «باید در سن قبل از دانشگاه، جوانان و خانواده‌ها را به ویژه در دوره‌ای که آنان در آموزش و پرورش هستند، آموزش داد.»

معاون وزیر ورزش به نقش آموزش عالی هم در این زمینه پرداخت و گفت: «من معتقدم با آموزش آنها در دانشگاه، مدیریت ارتباط با جنس مخالف انجام می‌شود.»

آقای گلزاری پیش از این در سال ۱۳۹۰ در اظهار نظری مشابه گفت که «۸۰ درصد دختران دبیرستانی ساکن تهران دوست پسر دارند.»

این موضوع حاشیه‌های بسیاری را ایجاد کرد تا جایی که وزیر آموزش و پرورش وقت، آن را غیر واقعی خواند.

محمود گلزاری اما با انتشار نامه‌ای سرگشاده، مدارکی را که صحت این آمار را ثابت می‌کرد ارایه کرد.

اینطور که آقای گلزاری در پاسخ خودش به اظهارات وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد بر اساس یک تحقیق از هزار دانش‌آموز دختر و پسر دبیرستانی که به طور تصادفی، برای تحقیق انتخاب شدند، بیش از ۴۰ درصد دختران دانش‌آموز تجربه ارتباط با جنس مخالف را گزارش داده بودند.

حدود ۲۰ درصد این دختران پیش از ۱۴ سالگی یعنی دوره راهنمایی و ۷۰ درصد قبل از ۱۶ سالگی تجربه رابطه جنسی را داشتند.

این در حالی است که بیش از ۱۰ درصد نیز گفته بودند، با جنس مخالف رابطه‌ای ندارد.
XS
SM
MD
LG