لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

تعطیلی هزاران واحد تولیدی ایران در عرض پنج سال


به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت حسن روحانی، ۵ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی در ایران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ ورشکسته یا تعطیل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدعلی سید ابریشمی، معاون وزیر صنعت ایران، روز چهارشنبه در همدان گفت که ۷۰ درصد واحدهای تولیدی کشور از زمان آغاز تحریم‌های اقتصادی «با مشکلات بسیاری» روبه‌رو شده‌اند که منجر به تعطیلی آنها شده است.

آقای سید ابریشمی در عین حال گفته است که تعطیلی این واحدها علت‌های مختلفی داشته که از آن جمله می‌توان به کمبود نقدینگی، نبود مواد اولیه، تحریم‌های جهانی و فقدان دانش فنی در کشور اشاره کرد.

تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به دلیل آن چه کشورهای غربی پنهان‌کاری ایران در توسعه برنامه هسته‌ای خود عنوان می‌کردند از سال ۱۳۸۵ به صورت محدود آغاز شد و در سال ۹۱ به اوج خود رسید.

شدت این تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به اندازه‌ای بود که بخش‌های تولیدی و صنعتی ایران با رکود جدی روبه‌رو شد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران واحدهای تولیدی که به دلیل تحریم تعطیل شده‌اند باید از منابع جدید و غیر تحریمی استفاده کنند.

او همچنین گفته که برخی واحدهای تولیدی تعطیل شده به دلیل بدهی بسیار به تملک بانک‌ها درآمده‌اند.

پیش از این و در اسفند سال ۱۳۹۱ علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، اعلام کرده بود که طبق آمارهای رسمی، ۱۰۰ هزار کارگر از بیش از یک هزار واحد تولیدی اخراج شده و در سال ۹۱ از هر ۱۰ واحد تولیدی هشت واحد دچار وضعیت بحرانی بودند.

همچنین به گفته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، نرخ اشتغال در بخش صنعت و در سال ۹۱ به منهای سی و شش درصد رسیده و از ۸۴۱ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی سراسر ایران تنها ۱۹۲ واحد در حال فعالیت‌اند و ۶۲۹ واحد دیگر تعطیل شده‌اند. بسیاری از واحدهای تولیدی نیز که توانستند دوام بیاورند، با ظرفیت حدود ۴۰ درصد فعالیت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG