لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

دومین روز گفت‌وگوهای ظریف، اشتون و کری در عمان


سومین دور گفت‌وگوهای محمد جواد ظریف و «جان کری» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و ایالات متحده و «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده کشورهای ۱+۵ در هتل بوستان مسقط پایتخت کشور پادشاهی عمان آغاز شد.

این گفت‌وگوها دوشنبه ۱۹ آبان، در دومین روز خود و در دو هفته مانده به پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ آغاز شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این گفت‌وگوها درباره موارد اختلافی میان طرفین یعنی میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران، چگونگی لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق جامع گفت‌وگو می‌شود.

آقایان ظریف و کری و خانم اشتون روز یکشنبه نیز در دو نوبت گفت‌وگو کردند. گفت‌وگوکنندگان در تلاشند تا پیش از پایان مهلت تعیین شده یعنی سوم آذرماه راهی برای دست‌یابی به توافق جامع، بیابند.

در همین حال روز یکشنبه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت که همچنان فاصله بسیاری بین مواضع تهران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

باراک اوباما که با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» صحبت می‌کرد، گفت که در مرحله نهایی، ایران باید اطمینان‌های قابل تأیید و محکمی درباره اینکه نخواهد توانست سلاح هسته‌ای تولید کند، ارائه دهد.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که این تحریم‌های اقتصادی به رهبری آمریکا علیه جمهوری اسلامی بود که مقام‌های تهران را وادار به مذاکره با شش قدرت جهانی کرد.

روز یکشنبه همچنین عباس عراقچی، عضو ارشد تیم گفت‌وگوکننده هسته‌ای ایران، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای، گفت‌وگوهای جاری در مسقط پایتخت عمان را بسیار کلیدی دانست و گفت «اگر بعضی گره‌های موجود باز شود می‌توان خوشبین بود.»

آقای عراقچی، با اشاره به نقش محوری علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در گفت‌وگوهای هسته‌ای یکشنبه ۱۸ آبان گفت که «رهبر جمهوری اسلامی برای سربازان و فرماندهان خود در خط مقدم یک محدوده اختیاراتی برای حرکت و مانور قائل می‌شود و اینکه کسانی با اغراض خاص مطرح می‌کنند که واو به واو مذاکرات با ایشان چک می‌شود، یا از طرف دیگر برخی ادعا می‌کنند که ایشان در جریان مذاکرات قرار ندارند، هر دو اشتباه است.»

این در شرایطی است که به گفته برخی مقامات غربی در صورت نرسیدن به توافق، تحریم‎های گسترده‌تر اقتصادی علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد شد.

برخی کشورهای قدرتمند جهان همواره اعلام کرده‌اند که اجازه دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ادعاهای قدرت‎های غربی مبنی بر تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند که غنی‌سازی اورانیوم در ایران مصارف صلح‎آمیز دارد و برای تامین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای و برخی مصارف دارویی انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG