لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

تلاش برای توافق اتمی؛ «نیاز غنی‌سازی ایران ۱۹۰ هزار سو است»


در ششمین روز از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، عصر سه‌شنبه دور دیگری از این مذاکرات با حضور عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، در وین آغاز شد.

کارشناسان دو طرف نیز در این مذاکرات حضور دارند. هدف از این گفت‌وگوها نگارش پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای یا همان «برنامه اقدام مشترک» است.

عصر سه‌شنبه محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در همین حال علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز سه شنبه سه‌شنبه ۱۷ تیر با بیان اینکه نیاز غنی‌سازی ایران برای ۸ سال آینده ۱۹۰ هزار سو (SWU) است، گفت: «جوسازی‌ها درباره تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ عمدی است و منظور ۱۹۰ هزار سو است.»

صالحی درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون تعداد سانتریفیوژ و میزان غنی‌سازی مورد نیاز به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت: «نیاز ما برای یک فاصله زمانی مورد توافق، یعنی هشت ساله آینده برای تامین سوخت سالانه نیروگاه ها، حدودا ۱۹۰ هزار سو است تا بتوانیم پس از اتمام قرارداد با روسیه، سوخت نیروگاه بوشهر و راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور اراک را تامین کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سو (SWU) مخفف واحد کار جداسازی اورانیوم سبک از سنگین (saprating work unit) و تعریف نیاز غنی‌سازی است، ادامه داد نیاز غنی‌سازی را بر اساس تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ تعریف نمی‌شود، بلکه بر اساس واحد آن یعنی سو تعریف می‌کنیم.

صالحی تصریح کرد: «بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو ما باید نیاز عملی کشور به غنی‌سازی را تعریف می‌کردیم که این نیاز برای تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور اراک حدودا ۱۹۰ هزار سو است.»

صالحی درباره تعداد ماشین های سانتریفیوژ نیز گفت اینکه ۱۹۰ هزار سو معادل چند ماشین سانتریفیوژ خواهد بود، بستگی به نوع ماشین‌های سانتریفیوژ دارد.

معاون رییس جمهوری ایران گفت: «اگر توان هر ماشین سانتریفیوژ ۳ سو باشد، حدود ۶۰ هزار ماشین سانتریفیوژ نیاز است و اگر توان هر ماشین سانتریفیوژ ۱۰ سو باشد به ۱۹هزار دستگاه سانتریفیوژ نیاز داریم.»

آقای صالحی اضافه کرد: «چنانچه دستگاه‌های سانتریفیوژ از نسل آخر ما که دارای توان ۲۴ سو است، باشد به کمتر از۱۰ هزار سانتریفیوژ نیاز داریم.»

به گفته صالحی، مهم این است که نیاز ما ۱۹۰ هزار سو است و اینکه این توان، چه تعداد ماشین سانتریفیوژ خواهد بود، بستگی به نوع ماشین‌های سانتریفیوژ دارد.

وی افزود: «بنابراین، جوسازی‌ها درباره تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ عمدی است و ما بر اساس واحد سو، نیاز خود را تعریف کرده‌ایم.»

آقای صالحی همچنین در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته که اگر نیروگاه‌های دیگری در ایران احداث شود بحث جداگانه‌ای است و طبیعی است کشور "سو"ی بیش‌تری نیاز دارد.

او گفته که البته ما نمی‌خواهیم تمام غنی‌سازی‌مان را در ایران انجام دهیم، اما طرف‌های مقابل باید بدانند چنانچه روزی سوخت نیروگاه را به ما ندهند ایران توانایی تولید آن را دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، دوشنبه شب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام مسئله بسیار مهم ظرفیت غنی‌سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواند و گفت: « هدف آنها این است که جمهورى اسلامى را در باب ظرفیّت غنى‌سازى مثلاً - که یکى از مسائل است - به ده هزار سو راضى کنند، منتها از پانصد سو و هزار سو شروع کرده‌اند، که حدود ده هزار سو مثلاً محصول حدود ده هزار سانتریفیوژ - همین قدیمى‌هایى که از قبل داشتیم و داریم - است. هدف آنها این است. مسئولین ما می‌گویند ما به ۱۹۰۰۰۰ سو احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مال امسال و دو سال دیگر و پنج سال دیگر نباشد، امّا این نیاز قطعى کشور است، خب، باید نیاز کشور تأمین بشود.»

در برخی از گزارش‌های رسانه‌ها در نقل قول از آیت‌الله خامنه‌ای به جای واحد «سو»، سانتریفیوژ آمده بود که اظهارات علی‌اکبر صالحی ناظر به این گزارش‌ها است.

نمایندگان ایران و ۱+۵ از ۱۱ تیرماه در حال گفت‌و‌گو در وین برای تدوین نگارش متن توافق نهایی هستند.

هیات‌های گفت‌وگو کننده ایران و۱+۵ درحالی هفتمین روز از گفت‌وگوهای خود در ششمین دور مذاکرات هسته‌ای در وین را روز سه‌شنبه پشت سر گذاشتند که نشست های فشرده و جدی برای نگارش متن همچنان ادامه دارد.

کار نگارش متن توافق جامع هسته‌ای با حضور عباس عراقچی و هلگا اشمید و معاونان و مدیران سیاسی هیات گفت‌وگو کننده با پایان یافتن نشست صبح سه‌شنبه پیگیری می‌شود.

محمد جواد ظریف و کاترین اشتون که از روز چهارشنبه گذشته ۱۱ تیرماه و آغاز ششمین مرحله مذاکرات هسته‌ای در هتل کوبورگ وین استقرار یافته‌اند، از نزدیک روند نگارش متن توافق جامع را نظارت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG