لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

بازداشت و «برخورد» با «شایعه‌سازان» اسیدپاشی در مشهد


علی مظفری، رییس دادگستری خراسان رضوی
علی مظفری، رییس دادگستری خراسان رضوی

با گذشت نزدیک به یک ماه از انتشار خبرهای مرتبط با اسیدپاشی‌های سریالی در اصفهان، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی وز جمعه گفت که تعدادی از «شایعه‌سازان اسیدپاشی» در مشهد دستگیر شده‌اند.

این در شرایطی است که تاکنون بنا بر آن چه مقام‌های رسمی در ایران گفته‌اند هیچ کس در پیوند با حوادث اسیدپاشی در شهر اصفهان دستگیر نشده است.

علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی، روز جمعه، ۱۶ آبان، به خبرگزاری نسیم گفت که پرونده این بازداشتی‌ها که، به گفته او، «دنبال شایعه‌سازی و اخلال در نظم عمومی» بودند در حال بررسی است.

به گفته این مقام قوه قضاییه، تاکنون «هیچ موردی» از اسیدپاشی در استان خراسان رضوی دیده نشده و با شایعه‌سازان نیز برخورد قانونی خواهد شد.

این در حالی است که به گفته مقامات همین قوه هنوز هیچ بازداشتی در خصوص پرونده اسیدپاشی اتفاق نیفتاده و هم‌چنان باید منتظر بود.

از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه ایران، روز جمعه گفت که برای روشن شدن ابعاد پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان، باید منتظر ماند و هنوز با قطعیت نمی‌توان درباره این که اسیدپاشی‌ها کار یک تن بوده سخن گفت.

پیش از او عوض حیدرپور، عضو هیئت اعزامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اصفهان، گفته بود که «بر اساس برداشت اولیه» عامل اسیدپاشی‌ها در این شهر «تنها یک نفر» بوده و او «در یک قدمی دستگیری است» و «به‌زودی و راحت» دستگیر می‌شود.

از دیگر سو اما عضو هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت که نتایج جراحی پلاستیک قربانیان اسیدپاشی در اصفهان مطلوب نیست، چون جراحی پلاستیک آنان به یک یا دو عمل منتهی نشده و دست‌کم در مواردی به ۶۰ عمل جراحی نیاز هست که این روند درمان را به درازا کشانده و ممکن است تا ۱۰ سال نیز ادامه یابد.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که «زیبا شدن» با «سالم شدن» متفاوت است و قربانیان اسیدپاشی دیگر «زیبایی» خود را به‌ دست نخواهند آورد.

قربانیان اسیدپاشی معمولا با مشکلات تامین هزینه‌های درمانی، بازیابی سلامتی و بازگشت به زندگی عادی روبه‌رو هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به «هزینه‌بر بودن» جراحی‌های پلاستیک قربانیان اسیدپاشی ادامه داد: دولت موظف است در حوادثی مانند اسیدپاشی به‌ دلیل طولانی شدن روند درمان و جراحی‌های مورد نیاز قربانیان هزینه‌های جراحی پلاستیک را تامین کند.

به گفته او، در حال حاضر امکانات بیمارستان‌های دولتی برای درمان قربانیان اسیدپاشی مناسب و کافی است، اما به‌ دلیل مراجعه بسیار بیماران به بیمارستان‌ها، روند درمان این قربانیان طولانی می‌شود.

به گفته این عضو هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک، قربانیان اسیدپاشی پس از عمل به دلیل عوارض جانبی که بر روی پوست‌شان ایجاد می‌شود برای بازگشت به زندگی نیاز به روان‌شناس دارند؛ «وقتی یک‌دهم صورت سالم می‌ماند، برگشت به زندگی عادی مقاومت زیادی را می‌طلبد.»

پس از اسیدپاشی‌های سریالی که نزدیک به دو ماه پیش در اصفهان رخ داد، روز جمعه، ۹ آبان، برخی از ائمه جمعه در ایران اسیدپاشی‌ها را توطئه دشمن برای تخریب طرح حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» خواندند و خواستار مجازات عاملان اسیدپاشی‌ها و همچنین رسانه‌هایی شدند که اسیدپاشی‌ها را به طرح امر به معروف و نهی از منکر نسبت داده‌اند.

XS
SM
MD
LG