لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

عراقچی: قضاوت درباره مذاکرات زود است، هنوز امیدواریم


 عباس عراقچی، عضو ارشد تیم گفت و گو هسته ای ایران
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم گفت و گو هسته ای ایران

عضو ارشد تیم گفت وگو کننده هسته ای ایران درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته ای با قدرت ها جهانی پس از پایان مهلت شش ماهه «توافق ژنو» می گوید که برای قضاوت و اظهار نظر دراین خصوص زود است.

عباس عراقچی شنبه ۲۱ تیر در گفت و گو با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی، گفت: «اگر در وضعی باشیم که تشخیص دهیم پیشرفتی نداشتیم و با مواضعی که طرف های مختلف دارند احتمالا در ماه های آینده نیز پیشرفتی حاصل نخواهد شد، شاید اصولا تمدید گفت و گوها نیز ضرورتی نداشته باشد.»

به گفته آقای عراقچی هنوز زود است که درباره این موضوع اظهار نظر کنیم و قضاوت در این مورد بستگی به این دارد که در ۲۹ تیر در چه وضعی باشیم.

آقای عراقچی توقعات بیش از اندازه و انتظارات زیاده خواهانه برخی طرف ها را در گروه ۱+۵ مانع بزرگ در مقابل مذاکره ها و پیشرفت آن عنوان کرده است.

آقای عراقچی تصریح کرد: اگر مواردی که جزو اصول ما و ازخطوط قرمز ماست، رعایت نشود، طبعا توافقی نخواهیم داشت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین اظهار نظر خود که روز ۱۶ تیر بیان کرد از موارد اختلافی میان ایران و پنج به علاوه یک پرده برداشت و «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بر شمرد.

عباس عراقچی تاکید کرده که گفت و گوها اگر در شرایطی باشد که احساس کنیم در صورت تمدید مذاکرات، امکان رسیدن به تفاهم وجود دارد در آن صورت تصمیم گیری خواهیم کرد که گفت و گوها را چگونه و برای چه مدت ادامه دهیم.

به گفته او، در حین گفت و گوها، ممکن است جایی از نظر عملیاتی اقتضا کند که مقداری زمان قائل شویم، آنجا برای این موضوع جدول زمانی ترسیم می کنیم.

آقای عراقچی درباره به اینکه مذاکره کنندگان ایرانی روند مذاکرات را چگونه می بینند، گفت: « فضا سازنده است چون انگیزه و اراده در طرفین برای رسیدن به توافق وجود دارد و فضا، فضایی سازنده است با توجه به اینکه در همین حد ما توانستیم به مذاکرات ادامه بدهیم می توانیم بگوییم روند مثبت است اما هنوز این میزان کافی نیست که ما مطمئن باشیم به توافق می رسیم یا خیر.»

عباس عراقچی، بحث غنی سازی را جدی ترین موضوع مذاکرات دانسته و معتقد است که تصمیم گیری و رسیدن به توافق در این زمینه سخت ترین قسمت گفت و گوهاست.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره اینکه آیا نشست روز یکشنبه وزرای خارجه می تواند به نوعی تعیین کننده اینده توافق نامه باشد یا خیر؟ گفت: « امیدواریم که آمدن وزیران بتواند سبب راهگشایی شود و اگر این اتفاق بیفتد ما هفته آینده می توانیم مذاکرات را سرعت دهیم ولی اگر راهگشایی صورت نگیرد، معنی اش این نیست که شکست مذاکرات اعلام خواهد شد، ما هنوز فرصت داریم به رایزنی های خودمان ادامه دهیم.»

پیش از این یک منبع نزدیک به گفت و گوها نیز به رادیو فردا گفته بود حضور وزیران امور خارجه، به دعوت کاترین اشتون، احتمالا بیش از آنکه به دلیل بررسی نحوه پيشرفت مذاکرات باشد، «تلاش برای مذاکره درباره مسايل سخت‌تر» است.

ايران و نمايندگان آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه، فرانسه و آلمان و نماينده اتحاديه اروپا از ده روز پیش دور تازه مذاکرات خود را در وين آغاز کرده اند. اين مذاکرات در راستای دستيابی به «توافق جامع هسته‌ای» انجام می شود و ايران اميدوار است چنين توافقی به تحريم‌های بين المللی و يکجانبه عليه این کشور پايان دهد.

در دور جدید مذاکرات، ايران و ۱+۵ در تلاش هستند تا پيش از پايان يافتن مهلت شش‌ ماهه توافق هسته‌ای يعنی بيستم ژوئيه (۳۰ تيرماه)، به توافقی جامع و نهايی دست يابند.

XS
SM
MD
LG