لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

دولت ایران می تواند ۳میلیارد دلار توقیف شده را «هزینه» کند


دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند بر اساس آنچه که بانک مرکزی گفته بنا بر نیازش برای هزینه بیش از ۳میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده خود، اقدام کند.

روز شنبه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده که پس از واریز ششمین قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران، مجموع دریافتی بانک مرکزی به ۳میلیارد دلار رسیده که بر اساس اعلام قبلی رییس کل بانک مرکزی، دولت بنابر اراده و نیاز می تواند نسبت به هزینه آن اقدام کند.

حال با وجود اینکه ۵ قسط ابتدایی دارایی‌های ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده، قسط ششم نیز روز ۲۶ ژوئن به حساب بانک مرکزی واریز ده است.

قسط ششم در حالی با تاخیر پرداخت شده که از زمان سررسید قسط هفتم در ۱۷ ژوئن حدود ۱۰ روز گذشته و نزدیک به ۲۲ روز دیگر به زمان پرداخت آخرین قسط در ۲۰ ژوییه باقی مانده است.

رسانه های ایران گزارش داده اند که تا کنون بیش از ۳میلیارد دلار از مجموع بیش از ۴ میلیارد دلار توافق شده در گفت و گوهای ژنو برای آزاد شدن دارایی های بلوکه شده دراختیار بانک مرکزی قرار گرفته و دو قسط ۵۰۰ میلیون دلاری باقی مانده هفتم و هشتم نیز طبق وعده باید تا پایان تیر ماه سال جاری تسویه شود.

این در حالیست که بنابر اعلام بانک مرکزی هدف از انتقال منابع با توجه به قرار مقدماتی ژنو، بهره گیری برای تامین بهای کالاهای اساسی و دارویی ایران است. این در حالی است که بر اساس تفاهم ژنو ، بانک مرکزی مجاز خواهد بود تا ازمنابع حاصل از صادرات نفت به صورت نامحدود برای واردات کالاهای اساسی و دارو اقدام کند.

بر پايه توافق هسته ای ژنو، ايران در هشت قسط حدود چهار ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار از پول های بلوکه شده اش در کشورهای مختلف جهان را دريافت می کند.

XS
SM
MD
LG