لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

نماینده مجلس وعده داد: برخورد با عاملان تولید بنزین خطرناک


پس از هفته‌ها کشمکش در مجلس بر سر موضوع تولید بنزین «سرطان‌زا» در پتروشیمی‌ها، یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ایران با بیان اینکه در تولید بنزین استاندارد کوتاهی شده گفت که مجلس با متخلفان و تولیدکنندگان بنزین غیر استاندارد برخورد می‌کند.

کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس روز چهارشنبه ۷ خرداد به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت که بعد از تحقیق و تفحص، مجلس این متخلفان را در اختیار قوه قضائیه قرار خواهد داد.

در چند سال اخیر و به دنبال تشدید تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی به دلیل آنچه غرب فعالیت مشکوک هسته‌ای می‌داند، برخی پتروشیمی‌های ایران ناگزیر به تولید بنزین بی کیفیت و آلوده‌کننده شدند که بنا به گفته برخی مسئولان جمهوری اسلامی از جمله معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به گسترش انواع بیماری‌های خطرناک انجامیده‌است.

اکنون کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس ایران می‌گوید که در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون انرژی مجلس برای بررسی بنزین پتروشیمی داشتند، اعضا گزارش‌های مسئولان مرتبط را قانع‌کننده ندیدند و اذعان کردند بنزین پتروشیمی خطرناک است.

به گفته او فراکسیون محیط زیست به این نتیجه رسیده که در تولید سوخت استاندارد قصور و کوتاهی شده و مجلس با هر فرد متخلفی که دستور تولید چنین سوختی را داده‌است، برخورد خواهد کرد.

آقای پیرموذن گفته که نتیجه تحقیق و تفحص درباره متخلفان را به تمام نمایندگان گزارش خواهیم داد و بعد از آن مراتب را در اختیار قوه قضائیه خواهیم گذاشت تا موضوع را با جدیت پیگیری کند.

پیش از این نیز کارشناسان سازمان محیط زیست و کنترل کیفیت هوای تهران، چندین بار بر خطرناک بودن بنزین پتروشیمی تاکید کرده بودند.

این در حالیست که به گفته آقای پیرموذن مرجع تولید سوخت یعنی وزارت نفت نیز زیان‌بار بودن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها را تایید کرده‌است.

در همین حال در حالی که روز دوشنبه پنجم خرداد سعید حیدری طیب، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت که «آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها تایید شده‌است» در همین روز مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت که «حساسیت ایجاد شده روی بنزین پتروشیمی‌ها بیجا است».

سازمان محیط زیست ایران از سوی دولت مکلف شده که برای مقابله با آلودگی هوا هر سه ماه یکبار سوخت کشور را آزمایش کند و نتیجه آنرا اعلام کند.

بنا به گفته سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نخستین گزارش سوخت کشور ۱۰ مرداد ماه امسال ارائه می‌شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز پیش از این و روز جمعه، دوم خرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته بود که «بنزین خطرناک پتروشیمی در همه جای کشور توزیع می‌شد.»

ایران تا سال ۸۸ خورشیدی حدود نیمی از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب درباره بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و سرطان‌زاست.
XS
SM
MD
LG