لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

روسیه در ازای ساخت دو نیروگاه برای ایران «نفت می‌گیرد»


نمایی از نیروگاه قدیمی بوشهر
نمایی از نیروگاه قدیمی بوشهر

به دنبال انتشار خبر توافق ایران با روسیه برای ساخت دست‌کم دو نیروگاه، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت که هزینه ساخت این دو نیروگاه اتمی در بوشهر از راه تهاتر نفت تامین می شود و «فشاری به بودجه عمومی کشور وارد نمی‌شود».

تهاتر نفت با کالا یا خدمات به معنی این است که ایران نفت خود را به یک کشور می‌دهد و در برابر، از آن کشور کالا و خدمات دریافت می‌کند.

جلیل جعفری بنه خلخال، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران، روز شنبه، ۲۴ آبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت که ساخت دو نیروگاه اتمی جدید در بوشهر از جمله تکالیفی است که مجلس برای دولت تعیین کرده و معامله تهاتری خواهد بود.

به گفته نماینده خلخال و کوثر، این نیروگاه‌ها از نسل سوم هستند، به این معنا که «ایمنی آنها تضمین شده و زلزله و سونامی هم خطری برای آن ایجاد نمی‌کند».

او با بیان این که این دو نیروگاه هزار مگاواتی به فاصله دو سال از هم ساخته می‌شوند وبا اشاره به اشتغال‌زایی ۱۴ هزار نفری این دو نیروگاه گفت: برای ساخت این نیروگاه فشاری به بودجه عمومی و عمرانی کشور وارد نمی‌شود و منابع آن با تهاتر نفت تامین خواهد شد.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس همچنین اشاره کرده است که با تکمیل این دو نیروگاه ظرفیت صادرات برق ایران نیز افزایش می‌یابد و روزانه ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در سوخت فسیلی و نفت و گاز خواهد شد.

وزیران نفت ایران و روسیه روز ١۴ مرداد گذشته یادداشت تفاهم پنج ساله‌ای را امضا کردند که به همکاری‌های دو کشور از جمله در بخش نفت مربوط است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، بعد از امضای توافق با بیژن نامدار زنگنه، همتای ایرانی خود، اعلام کرده بود که بر اساس پیشنهاد تهران، روسیه در ساماندهی محموله‌های نفت ایران مشارکت می‌کند.

اما مدت زمان کوتاهی بعد، وزارت انرژی روسیه اظهارات نواک را پس گرفت و در بیانیه خود اشاره‌ای به خرید نفت از ایران نکرد.

دیگر مقام‌های سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی نیز در چند سال گذشته از تهاتر نفتی با روسیه برای خرید کالا یا دریافت خدمات سخن گفته بودند، هرچند که در مواردی این موضوع تکذیب شده بود.

در توافق‌نامه اخیر ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر همچنین بر سر ساخت میله‌های سوخت به صورت مشترک و با کمک متخصصان روسی در ایران توافق شده است.

XS
SM
MD
LG