لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

«۱۰ میلیون» ایرانی در بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند


معاون وزیر راه و شهرسازی در ایران می‌گوید که در حال حاضر ۷۲ درصد از جمعیت ایران شهرنشین هستند و دست کم ۱۰ میلیون تن نیز در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه، ۱۴ مهر خبر داد که محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی اسکان بشر گفت: «چهار دهه پیش، ۳۰ درصد از جمعیت ایران در شهرها و ۷۰ درصد در روستاها زندگی می‌کردند، اما امروز ۲۸ درصد از جمعیت ایران در روستاها و ۷۲ درصد در شهرها سکونت دارند.»

او با اشاره به حاشیه‌نشینی در شهرها و اسکان در سکونتگاه‌های به گفته او غیر رسمی توضیح داد که دولت باید به گونه برنامه‌ریزی کند که آسیب‌های محیطی و اقتصادی و اجتماعی در این مناطق اصلاح شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر ۱۰ میلیون تن در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که حدود ۳ میلیون خانوار در ۳ و نیم میلیون واحد مسکونی یا سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساکن هستند.

پیشتر وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که براساس آمار، در سه سال گذشته سالانه ۷۰۰ هزار تن به جمعیت ایران افزوده شده‌است.

پیروز حناچی معاون وزیر راه ایران تیرماه گذشته جمعیت شهر تهران را ۱۴ میلیون نفر اعلام کرد و گفته بود که «فروش تراکم از سوی شهرداری، سبب شده‌است که تهران ۱۲ سال زودتر به سقف جمعیتی خود برسد.»

او روند افزایش جمعیت تهران را «فاجعه‌بار» توصیف کرد و گفت که «تراکم تهران با وضعیت فعلی در آینده نزدیک به ۱۶ میلیون تن خواهد نیز خواهد رسید.

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در ایران همواره برخی از مسئولان از افزایش جمعیت تهران ابراز نگرانی کرده‌اند و حتی مجلس ایران نیز در دی ماه سال ۱۳۹۲ کلیات طرحی را برای انتقال پایتخت از تهران تصویب کرد.

با این همه آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی جمعیت فعلی کشور را ناکافی می‌داند و معتقد است که ایران در حال حاضر گنجایش ۱۵۰ میلیون تن را دارد.

XS
SM
MD
LG