لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

«صدور مجوز برای یک خواننده رپ در ایران»


نشریه اینترنتی «هفت‌راه» روز هفدهم آذرماه گزارش داد که پس از مدت‌ها بحث و جدل پیرامون قانونی شدن فعالیت رپرها، خواننده‌ای در سبک رپ به نام آرمین زارعی (معروف به 2afm) موفق به دریافت مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

آنگونه که این نشریه گزارش داده این «نخستین بار» در جمهوری اسلامی است که یک آلبوم رپ فارسی مجوز گرفته است.

این در شرایطی است که در ادبیات رسمی مسئولان فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی به جای«رپ» از عبارت «گفت‌آواز» استفاده می‌شود.

بحث صدور مجوز فعالیت برای خوانندگان زیرزمینی به‌ویژه رپرها چند ماهی است که مطرح بوده است.

به طوریکه پیشتر پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در شهریور ماه در گفت‌وگو با روزنامه شرق، چاپ تهران گفته بود که قطعات و آلبوم‌های رپ که با هنجارها و قوانین وزارت ارشاد همخوانی داشته باشند در ایران مجوز می‌گیرند. به گفته او عنوان رسمی مصوب برای موسیقی رپ «گفت‌آواز» است.

به گفته آقای ارجمند، گفت‌آواز یا رپ‌خوانی «ریشه در فرهنگ ایران دارد. ما در فرهنگ‌مان ترتیل‌خوانی، رجزخوانی و بحر طویل‌خوانی داریم، حتی حماسه‌سرایان ایرانی که رجزخوانی یا شاهنامه‌خوانی می‌کردند به‌نوعی، از موسیقی شبه‌رپ استفاده می‌کردند».

اما از دیگر سو حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه ۱۸ آذر درباره برگزاری کنسرت موسیقی رپ در ایران تصریح کرد که «ما موسیقی رپ نداشتیم و نخواهیم داشت» و تابه‌حال هم مجوزی برای برگزاری آنچه به گفته او نماد موسیقی غرب و مخالف فرهنگ ایرانی اسلامی است، صادر نشده است.

او در عین حال گفته بود که «بحث موسیقی پاپ جداست و ما این نوع موسیقی را با توجه به فرهنگ خود بومی‌سازی کرده‌ایم و کنسرت‌های آن نیز اجرا می‌شود اما موسیقی رپ ترویج ناهنجاری و بی‌بندوباری است.»

در سال‌های اخیر، بسیاری از گروه‌های موسیقی در ایران به دلیل عدم کسب مجوز از وزارت ارشاد به شکل زیرزمینی در سبک‌های مختلف از جمله رپ و راک به فعالیت پرداخته‌اند.

XS
SM
MD
LG