لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۰

حداد عادل: تحول علوم انسانی به نتیجه مطلوب نرسیده‌است


غلام‌علی حدادعادل
غلام‌علی حدادعادل

غلام‌علی حدادعادل، به عنوان رئیس شورای تحول در علوم انسانی می‌گوید که آمار دانشجویان علوم انسانی نگران‌کننده است و تمام اقداماتی که تا امروز برای تحول علوم انسانی در ایران صورت گرفته به نتیجه مطلوب نرسیده‌است.

خبرگزاری مهر، روز شنبه ۲۹ آذر گزارش داد، که آقای حدادعادل در نشستی در استان قم گفت وضعیت پذیرش دانشجویان در علوم انسانی با توجه به اینکه بازار کاری هم برایشان وجود ندارد، نگران‌کننده است و تنها دل پدر و مادرها خوش است که بچه‌هایشان به دانشگاه می‌روند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر اینکه «تمام اقداماتی که تا امروز انجام شده به نتیجه مطلوب نرسیده»، گفت که با این همه، حرکت جدیدی در سال ۸۸ پس از مطالبه جدی آیت الله علی خامنه‌ای، درباره تحول علوم انسانی شروع شد.

رهبر جمهوری اسلامی در شهریورماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی و اندکی پس از وقوع اعتراض‌های گسترده مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن سال آموزش بسیاری از رشته‌های علوم انسانی را موجب تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواند و بر اسلامی کردن دانشگاه‌ها تاکید کرد.

اکنون بعد از ۵ سال حداد عادل در شهر قم با اشاره به اهمیت استادان برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌گوید که «اگر بهترین مطالب هم فراهم شود، اگر استاد معتقد به این مطالب نداشته باشیم، کار ناقص انجام می‌شود.»

حدادعادل در ادامه گفته که «راه‌اندازی علوم انسانی کم‌هزینه است و آزمایشگاه و وسایل گران‌قیمت نمی‌خواهد و در عین حال عناوین پرطمطراق دارد و با سواد و کم سواد آن خیلی دیر تشخیص داده می‌شود. به همین خاطر رشد رشته‌های علوم انسانی بسیار زیاد و بی‌منطق است.»

به گفته او آمار دانشجویان علوم انسانی آمار نگران‌کننده‌ای است که بازار کار برایشان وجود ندارد و یک نیروی کار از جامعه گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: «اشکال مهم ما پس از انقلاب این است که به برگزاری کنگره، سخنرانی و تألیف کتاب بسنده کرده‌ایم و دانشگاه در این میان کار خودش را می‌کرده است.»

به گفته او: «علوم انسانی در غرب ۴۰۰ سال سابقه دارد و هزاران دانشگاه و ده‌ها هزار استاد به این موضوع پرداخته‌اند اما ما در این موضوع نوپا هستیم.»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پیشتر در شهریورماه ۱۳۸۸ با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در رشته‌های علوم انسانی گفته بود: «این مسئله نگران‌کننده است زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاه‌ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرز و معتقد به جهان‌بینی اسلامی رشته‌های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست.»

اجرای طرح امام‌شناسی در مدرسه‌های ایران

روز یکشنبه معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح مصباح‌الهدی «امام‌شناسی و سبک زندگی اسلامی» در مدارس کشور خبر داد.

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به خبرگزاری فارس گفت که با توجه به تأکید وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت شناخت چهارده‌معصوم طرح «امام‌شناسی» اجرا می‌شود.

به گفته او تمام مدرسه‌ها با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود اقدام به معرفی همه‌جانبه امامان شیعه می‌کنند.

آقای کفاش درباره زمان اجرای طرح امام‌شناسی و زندگی اسلانی توضیح مشخصی نداد.

XS
SM
MD
LG