لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

واکنش‌ها به انتقاد حسن روحانی از وضعیت اینترنت در ایران


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
یک روز پس از آنکه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، مردم را به حضور پررنگ‌تر در شبکه‌های اجتماعی دعوت کرد، روزنامه جوان، چاپ تهران و نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی با تیتر «کاربران ایرانی در اینترنت دنبال چه بوده‌اند؟»، بیشتر کاربران ایرانی اینترنت را به فعالیت‌های «غیراخلاقی» و آنچه فعالیت «مستهجن» نامید، متهم کرد.

همزمان روزنامه فرهیختگان چاپ تهران نیز روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت از «لغو پخش زنده سخنان روحانی» خبر داد و نوشت: «پخش زنده سخنرانی رئیس‌جمهور در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط صداوسیما لغو شد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز شنبه ۲۷ اردیبهشت در جشنواره فناوری اطلاعات از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرد و از وزارت ارتباطات خواست پهنای باند و سرعت اینترنت را در ایران افزایش دهد.

به گفته حسن روحانی، دوران استبداد و رساندن پیام از طریق بلندگو، منبر و تریبون‌های یک‌طرفه و سنتی به سر آمده‌است.

او به کسانی که از حضور جوانان در فضای سایبری نگران هستند، گفت که باید دنیای اینترنت را به عنوان یک فرصت برای معرفی «هویت اسلامی و ایرانی» دید.

حسن روحانی در حالی از شبکه‌های اجتماعی و حضور در فضای مجازی سخن می‌گوید که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر برخی چهره‌های تندرو در جمهوری اسلامی مانند محمد تقی مصباح یزدی و احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد از سیاست‌های فرهنگی دولت او به شدت انتقاد کرده‌اند.

آقای روحانی در ادامه سخنان روز شنبه خود گفت که اوایل انقلاب عده‌ای نگران این بودند که با وارد شدن ویدئو به کشور «ایمان جوانان پر می‌زند ... اما همه دیدیم که این گونه نشد.»

به گفته رئیس‌جمهوری ایران، بعد از ویدئو نوبت دستگاه‌های ماهواره شد و گفتند «اگر خدایی نکرده شهروندی بتواند با یک دیش مخفی یا آشکار شبکه دیگری را بگیرد، چگونه ایران و اسلامیت می‌ماند؟»

به اعتقاد حسن روحانی هر دوی این رسانه‌ها وارد ایران شدند اما بر «ایمان جوانان» و «هویت مردم» اثر نداشت.

آقای روحانی گفت حالا نوبت نگرانی عده‌ای از اینترنت است.

این در حالی است که روزنامه جوان در واکنش به این سخنان حسن روحانی در شماره روز یکشنبه خود نوشت: «بر اساس آخرین آمار گوگل در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایرانیان در فضای «محدودشده» اینترنت خود واژه‌های عکس، دختر، زن، لباس، hot girl [دختر جذاب]، زیبا، فیلم و عکس در کنار یک واژه مستهجن دیگر را سرچ کرده‌اند.»

به نوشته این روزنامه همچنین در سال ۲۰۱۴ و در سایت فیلتر شده یوتیوب ایرانیان بیش از هر چیز واژه‌های girl، hot، ایرانی، love، iran، دختر، شاهگوش، dance، girls، music، رقص و نیز شماری از واژه‌های به نوشته این روزنامه مستهجن را بیشتر از سایر واژه‌ها جست‌وجو کرده‌اند.

اما از سوی دیگر روزنامه اعتماد در تیتر یک روز یک‌شنبه خود سخنان روز شنبه حسن روحانی را «دفاع بی‌سابقه روحانی از شبکه‌های اجتماعی» و «سخنانی متفاوت با لحنی تازه» توصیف کرد.

به گزازش این روزنامه: «حسن روحانی در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات از موضوعی سخن گفت که سال‌ها بود همگان قصد پنهان کردنش را داشتند و از موضوعاتی دفاع کرد که تا دیروز خط قرمز برخی‌ها بود، اما حسن روحانی در یک همایش وسیع ایستاد و از ایده‌هایش دفاع کرد.»

روزنامه اعتماد با تاکید براینکه حسن روحانی «نشان داد که شعارهای انتخاباتی‌اش را فراموش نکرده و به آنها پایبند است»، نوشت که رئیس دولت یازدهم «از شبکه‌های اجتماعی با ظرافت دفاع کرد. از تعداد لایک‌های فیس بوکی گفت و از میزان بازدیدها از یوتیوب. از آنها که به جوان‌ها اعتماد ندارند گلایه کرد.»

روزنامه اعتماد با تاکید براینکه «این پیام حسن روحانی به کسانی بود که این روزها از همه‌چیز گلایه می‌کنند و همچنان معتقد به تک‌صدایی هستند.»

اما همزمان روزنامه فرهیختگان با انتشار بخش‌هایی از سخنان رئیس جمهوری ایران در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش داد که «به رغم استقرار واحد سیار در محل سخنرانی رئیس‌جمهور و هماهنگی مسئولان برای پخش زنده این سخنرانی، سخنان آقای روحانی بدون هیچ دلیلی لغو شد.»

این روزنامه همچنین نوشت: «تا به امروز کمتر کسی از مقامات ارشد کشور چنین سخنانی را بر زبان آورده بود.»
XS
SM
MD
LG