لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

هشدار علی خامنه‌ای در مورد گروه‌های تندروی سنی‌مذهب در منطقه


علی خامنه‌ای در دیدار با امیر کویت در تهران
علی خامنه‌ای در دیدار با امیر کویت در تهران
علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با امیر کویت گفت که در آینده نه چندان دور، گروه‌های تندروی سنی‌مذهب که وی از آنها با عنوان «تکفیری» یاد می‌کند بلای جان کشورهای حامی خود می‌شوند و کشورهای حامی در نهایت مجبور می‌شوند که با هزینه بسیار، آنها را از بین ببرند.

به گزاری خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، آقای خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۲ خرداد با اشاره به خطر گروه‌های به گفته او تکفیری به شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت گفت که «متأسفانه برخی کشورهای منطقه متوجه خطری که گروه‌های تکفیری، در آینده، برای خود آنها ایجاد خواهد کرد نیستند و همچنان در حال حمایت از این گروه‌ها هستند.»

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با امیر کویت و هیأت همراه، همچنین گفت: «برخی کشورهای منطقه اکنون با کمک به گروه‌های تکفیری، از کشتار و جنایات آنها در سوریه و برخی کشورهای دیگر حمایت می‌کنند اما در آینده نه چندان دور، این گروه‌ها بلای جان همان کشورهای حامی خواهند شد و در نهایت مجبور خواهند بود که با هزینه زیاد، آنها را از بین ببرند.»

اشاره آقای خامنه‌ای به گروه‌های مسلح سنی‌مذهب و تندروی مخالف حکومت بشار اسد در سوریه است که به گفته برخی منابع خبری از حمایت برخی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس برخوردارند.

آیت الله خامنه‌ای در دی ماه سال گذشته نیز جریان‌های به گفته خود تکفیری را خطری بزرگ برای دنیای اسلام خواند و خواستار وحدت مسلمانان شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای خامنه‌ای در آن تاریخ خطاب به «میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی» در تهران گفت «متأسفانه برخی دولت‌های مسلمان، به عواقب حمایت از این جریان بی توجهند و نمی‌فهمند که این آتش، دامن همه آنها را هم خواهد گرفت.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در این کنفرانس گفت: «بی تردید پیامبر اسلام در مقابل منحرفین و کسانی که راه تکفیر و افراط و درگیری را در پیش گرفته‌اند در رنج است.»

در سال‌های گذشته تنش میان تهران و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر سر حمایت این کشورها از گروه‌های مخالف یکدیگر، بالا گرفت. به طوریکه عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی برخی کشورهای عرب منطقه از جمله بحرین متهم می‌کند و جمهوری اسلامی نیز عربستان و برخی کشورهای دیگر منطقه را حامی گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد می‌داند.

با وجود این تنش‌ها، سعود الفیصل، وزیر خارجه سعودی، روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت خبر داد که از همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف دعوت کرده تا از عربستان دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد جواد ظریف، که روز دوشنبه برای استقبال از امیر کویت به فرودگاه رفته بود، گفت که به دلیل همزمانی برگزاری کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی، با مذاکرات اتمی، در کنفرانس عربستان شرکت نمی‌کند.

او افزوده است که این موضوع را پیشتر به اطلاع قائم‌مقام وزیر خارجه عربستان رسانده است.
XS
SM
MD
LG