لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

ارکستر ملی ایران آغاز به کار کرد


رهبری ارکستر ملی ایران روز دوشنبه پنجم خرداد ۹۳ به طور رسمی به فرهاد فخرالدینی موسیقیدان ایرانی ابلاغ شد و به گفته مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد، این ارکستر کار خود را همزمان آغاز کرد.

در پاییز ۱۳۹۱ رسانه های ایران از تعطیلی ارکستر ملی ایران خبر داده بودند، اما پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی خبرهایی از گشایش دوباره ارکستر ملی به گوش رسید.

تا اینکه در تازه ترین خبر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، گزارش داده که پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دوشنبه در شیراز، رهبری ارکستر ملی را به طور رسمی به فرهاد فخرالدینی ابلاغ کرده و گفته که این ارکستر از این پس فعالیت خواهد کرد.

فرهاد فخرالدینی ساخت موسیقی متن مجموعه های تلویزیونی بزرگی همچون سربداران، بوعلی سینا و امام علی را در کارنامه هنری خود دارد.

به گفته مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هزینه راه اندازی ارکستر ملی از سوی دولت تامین شده است.

اما فرهاد فخرالدینی، رهبر ارکستر ملی ایران که به همراه شماری از هنرمندان موسیقی سنتی ایران به شیراز سفر کرده، درباره احیای دوباه ارکستر ملی به ایرنا گفته: زمانی تحقق این مهم را باور خواهد کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار لازم را تامین و پرداخت کرده باشد.

به گفته آقای فخرالدینی، وضعیت ارکستر ملی ایران نوید بخش است و هنوز نوازندگان کار می کنند و قرار است فراخوان داده شود تا کسانی که واجد شرایط هستند در این گروه شرکت و خلا های آن را پر کنند.

تعطیلی ارکستر ملی یکی از بحث برانگیزترین رخدادها در حوزه موسیقی در دولت محمود احمدی نژاد بود که سبب ساز خانه نشینی بسیاری از نوازنده های ارکستر ملی ایران شد.

به گفته پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تعطیلی ارکستر ملی ۱۵۰ تن از اهالی موسیقی بیکار شدند .

در دی ماه ۱۳۹۱ و پس از تعطیلی ارکستر ملی، حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده سرشناس ایرانی تعطیلی ارکستر ملی را به کودتایی خزنده تشبیه کرد.

ارکستر موسیقی ملی ایران از سوی فرهاد فخرالدینی و با پشتیبانی دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد.
XS
SM
MD
LG