لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

پارازیت‌ها، هم‌چنان مزاحم کار سازمان هواشناسی ایران


طوفان خردادماه گذشته در تهران
طوفان خردادماه گذشته در تهران

پنج ماه پس از توفان بزرگی که چند کشته در تهران به جا گذاشت، رئیس سازمان هواشناسی ایران بار دیگر می‌گوید که «پارازیت‌ها» هم‌چنان مانع تشخیص دقیق در سازمان هواشناسی است.

داوود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی ایران، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که شناسایی امواج مزاحم باید از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی انجام شود که هنوز در این حوزه اتفاقی نیفتاده و این سازمان تنها به صورت غیرمستقیم گفته که امواج مزاحم به دلیل سیستم‌های بی‌سیم سطح شهر است.

بعد از توفان تهران در خرداد ۹۳ که با سرعت بیش از یک‌صد کیلومتر شهر را درنوردید و ۵ کشته بر جای گذاشت، آقای پرهیزکار گفته بود میدان دید رادار تهران و برخی دیگر از شهرها به دلیل «نویزهای الکترومغناطیسی ناشی از منابع مختلف» بسیار محدود شده است.

با گذشت بیش از پنج ماه از این حادثه، رئیس سازمان هواشناسی دوباره تاکید کرده است آن چه مشخص و غیرقابل انکار است «این است که برخی از رادارهای ما امواج مزاحم دارد».

رئیس سازمان هواشناسی گفت که باید منابع امواج مزاحم که باعث ناخوانا شدن تصاویر می‌شود مشخص شده و «سازمان تنظیمات مقررات رادیویی باید اقدامات لازم برای مقابله با این نویزها را انجام دهد».

ارسال پارازیت در ایران بیشتر برای جلوگیری از دسترسی شهروندان به رسانه‌های فارسی‌ خارج از کشور به ‌ویژه رسانه‌های خبری انجام می‌شود، اقدامی که هنوز هیچ مرجع رسمی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، پیشتر در گزارشی، به سابقه ارسال این پارازیت‌ها از سال ۱۳۸۱ اشاره کرده بود.

ارسال این پارزایت‌ها از سال ۱۳۸۸ و پس از ناآرامی‌های ایران و حوادث انتخابات ریاست جمهوری آن سال بسیار بیشتر از قبل شد و عملا دسترس شهروندان به منابع اطلاعات خارج کشور را بسیار دشوار کرد.

رئیس سازمان هواشناسی ایران در خردادماه سال جری نیز گفته بود که یک‌سوم تصاویر هواشناسی تهران، به‌ دلیل وجود این پارازیت‌‌ها نامفهوم است.

پس از توفان خردادماه در تهران که خسارت‌های بسیاری بر جا گذاشت، سازمان هوا‌شناسی ایران در گزارشی به مجلس اعلام کرد که به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته این توفان را پیش‌بینی کند.

احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی هشدار سریع سازمان هوا‌شناسی ایران، روز ۳۱ تیر گفته بود: «تاثیر پارازیت‌ها در تشخیص پدیده هوا‌شناسی را قبل از وقوع توفان به سازمان‌های ذی‌ربط اطلاع داده بودیم.»

سعید متصدی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، نیز پیشتر خبر داده بود که این سازمان از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست کرده تا با توجه به «سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها»، از روش‌های دیگری برای مقابله با، به گفته این سازمان، «تهاجم فرهنگی» استفاده شود.

هفته گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از دستور حسن روحانی به چهار عضو دولت برای بررسی مضرات پارازیت خبر داد؛ پیش از این گزارش‌هایی درباره سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها منتشر شده‌ است.

XS
SM
MD
LG