لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

نامه ۴هزار پزشک به روحانی: نگران سونامی سرطان با مصرف قلیان هستیم


بیش از چهار هزار پزشک در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، با ابراز ‏نگرانی از مصرف بی رویه قلیان در ایران و «سونامی سرطان» ناشی از آن درخواست کردند تا بر اساس قوانین، ‏جلوی گسترش روز افزون مصرف قلیان گرفته شود.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۳ تیر گزارش داد که این چهار هزار پزشک و متخصص ایرانی در نامه خود نوشته‌اند که ایران بالاترین ‏روند رشد ابتلا به سرطان را در ‏دنیا داراست و این در حالی‌ است که ۳۰ تا ۳۵ درصد دلیل سرطان‌ها به عوامل خطرناکی باز می‌گردد که ‏دلیل اصلی آن ‏دخانیات است و ۳۰درصد مر‌گ های ناشی از سرطان به طور مستقیم با ‏دخانیات ارتباط دارد.

در ادامه نامه پزشکان به حسن روحانی می‌خوانیم که به رغم وجود قانون، متاسفانه ‏گام‌های عملی که توانسته باشد مانعی بر توسعه مصرف سیگار و قلیان در ایران ‏به ویژه در بین جوانان باشد، برداشته نشده و قلیان تفریحی است که هر روز ‏فاصله جوانان را با مرگ کمتر می‌کند.

این در حالی‌ است که براساس ‏گزارش سازمان جهانی ‏بهداشت، سالانه ۵ میلیون نفر به دلیل مصرف قلیان می ‌میرند و آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نیز ‏گویای آن است که ‏‏۱۵ درصد جوانان ۱۳ تا ۱۵ سال در ایران مصرف‌‏کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع ۳۵ هزار ‏تن تنباکو در کشور دود می‌شود.

در نامه این پزشکان آمده که میزان منوکسید کربن وارد شده به بدن انسان در اثر ‏استعمال ‏قلیان شش برابر سیگار و میزان ‏عامل سرطانی قلیان بیش از ۴۰ برابر سیگار است.

پزشکان، اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم پزشکی همچنین خواستار دستور و پیگیری رییس جمهوری برای اجرای کامل قانون جامع کنترل و مبارزه ‏ملی با دخانیات ‏شده‌اند.

خبرگزاری فارس بهمن ماه سال گذشته سخنان علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت ایران، را منتشر کرد که گفته بود دست‌کم۳۰۰ هزار خانواده ایرانی درگیر سرطان هستند.

XS
SM
MD
LG