لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

ایران «سومین» زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان


رضا معینی مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز
رضا معینی مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود که در دو هفته پایانی سال جاری میلادی منتشر شده، می‌گوید که در جهان حمله به خبرنگاران «وحشیانه‌تر» شده، ربودن آنان «افزایش یافته» و ۶۶ تن از آنان در این سال، جان خود را از دست داده‌اند.

در عین حال در این گزارش ایران، سومین «زندان بزرگ روزنامه‌نگاران» در جهان معرفی شده است.

برای همین به سراغ رضا معینی مسئول بخش ایران و افغانستان در سازمان گزارشگران بدون مرز مستقر در پاریس رفتیم و از او پرسیدیم که آمار و اطلاعات مربوط به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، چگونه ثبت و تدوین می‌شود؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00
لینک مستقیم

از سال ۱۹۹۵ تا امروز، هر سال آمار و گزارشی از چگونگی وضعیت آزادی اطلاع‌رسانی و وضعیت روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه در سراسر جهان از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر می‌شود.

آمارگیری و ارائه گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز بر پایه اطلاعات و آمار نهادها و دستگاه‌های رسمی هر کشور و اطلاعات بدست آمده از سوی خود گزارشگران بدون مرز تدوین و منتشر می‌شود.

وضعیت ایران در گزارش آماری سال ۲۰۱۴ میلادی جالب نبود و این کشور در رده‌های بالای جدول از نظر تعداد روزنامه‌نگاران زندانی قرار دارد. در این باره لطفا توضیح بدهید که این آمار چگونه بدست آمده؟

ایران از سال ۱۳۷۹ خورشیدی همواره یکی از زندان‌های روزنامه‌نگاران در خاورمیانه و جهان بوده‌است، اما از سال ۱۳۸۸ تا امروز ایران متاسفانه رکورد یکی از بزرگترین زندان‌ها برای اهالی رسانه را حفظ کرده. به طوری‌که امروز ایران با ۱۹ روزنامه‌نگار و بیش از ۳۲ وب‌نگار زندانی، یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای اهالی رسانه و به طور مشخص برای روزنامه‌نگاران سومین زندان بزرگ جهان است.

به تازگی از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز، گزارشی درباره آخرین وضعیت جیسون رضائیان روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی روزنامه واشینگتن پست نیز در بیانیه‌ای منتشر شد، آخرین خبرها درباره او چه هست؟

آقای رضائیان به شکل غیر قانونی و خودسرانه بازداشت شده، جیسون رضائیان از سوی سپاه پاسداران دستگیر شده، حتی در هفته‌های نخست بازداشت و حتی در نخستین ماه نام این زندانی در هیچ‌کدام از دفترهای ثبت زندان‌ها ثبت نشده بود، همچون دیگر موارد مشابه، مواردی که ما به آن ناپدید شدن یا دستگیری خودسرانه به قصد ناپدید کردن می‌گوییم. بر اساس آخرین اطلاعات ما، ایشان برای اعتراف تحت فشار قرار گرفته و به شکل مشخص در سایه سکوت جامعه جهانی از جمله ایالات متحده این اتفاق افتاده‌است.

جیسون رضائیان که یک روزنامه‌نگار هست و جرمی مرتکب نشده قربانی نگاه امنیتی و همه‌دشمن‌پندار مسئولان نظام جمهوری اسلامی است.

از سوی دیگر از او به شکل ابزاری برای استفاده در گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی و جامعه جهانی استفاده می‌شود؛ همچون دیگر موارد مشابه. برای همین در گزارش آماری سال ۲۰۱۴ آورده شده که ربودن، زندانی کردن و حتی کشتن روزنامه‌نگاران به قصد استفاده ابزاری با نهایت تاسف در سال جاری افزایش پیدا کرده‌است.

  • 16x9 Image

    بنیامین صدر

    بنیامین صدر از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در روزنامه‌های مختلف ایران آغاز کرد. او از سال ۱۳۹۲ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا علاوه بر تهیه و اجرای برنامه‌های رادیویی، تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی فرداگرام نیز بوده است.

XS
SM
MD
LG