لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

روحانی: کامرون در نطق خود جمله‌ای نادرست و غیرقابل قبول بیان کرد


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران دوشنبه شب در فرودگاه مهرآباد تهران اعلام کرد که ملاقات او با دیوید کامرون به درخواست نخست‌وزیر بریتانیا بوده است و «آقای کامرون در نطق خود جمله‌ای نادرست و غیرقابل قبول بیان کرد».

حسن روحانی هفته گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش رسانه های ایران، آقای روحانی درباره دیدار با دیوید کامرون گفت: «در این ملاقات مسائل خوبی مطرح شد. به طور طبیعی هر چه در این مذاکرات هست اتفاق نظر نیست و اختلاف نظر هم هست».

وی افزود: «اینکه نخست وزیر انگلیس پس از این دیدار در نطق خود جمله‌ای نادرست و غیرقابل قبول بیان کرد، پاسخ آن را‌‌ همان زمان وزارت امور خارجه کشورمان داد».

گفت‌وگوی حسین قویمی با مهرداد خوانساری درباره واکنش روحانی به اظهارات کامرون
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:20 0:00
لینک مستقیم

حسن روحانی در توضیح بیشتر گفت: نخست وزیر انگلیس درخواست ملاقات کرد و ما هم پذیرفتیم و با او درباره سه موضوع بحث کردیم؛ بحث هسته‌ای که بحث خوبی بود، اما اختلافاتی وجود داشت؛ موضوع بی‌ثباتی منطقه که بحث مفصلی انجام شد و ما تذکر دادیم که چه شیوه‌هایی غرب در پیش گرفته که باید تصحیح کند و راجع به روابط دو جانبه نیز گفت‌وگو شد که به طور طبیعی آنها امری عادی در روابط دو جانبه بودند.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا ساعاتی پس از دیدار با حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران را حامی گروه‌های تروریستی خواند و گفت که دولت ایران باید برنامه هسته‌ای و برخوردش با مردم ایران را تغییر دهد.

صحبت‌های آقای کامرون در ایران واکنش‌های بسیاری به همراه داشت، از جمله برخی از چهرهای سیاسی و نمایندگان اصولگرای مجلس، درباره عادی سازی روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا هشدار دادند.

علی لاریجانی رییس مجلس ایران نیز در سخنان تندی از اظهارات آقای کامرون انتقاد کرد.

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از مصاحبه مطبوعاتی‌اش پیرامون سفرش به نیویورک گفت که در همه ملاقات‌ها مواضع جمهوری اسلامی را تبیین کرده که به گفته او دو نکته در این ملاقات‌ها خیلی مهم بوده است.

آقای روحانی گفت: یکی تفاوت امسال با پارسال در زمینه موضوع هسته‌ای بود که گویی همه مصمم هستند که برای برنامه هسته‌ای ایران راه حلی درست و مصالحه جویانه پیدا کنند.

وی افزود: نکته دوم این است که مردم ایران فرصت جدیدی را برای جهان به وجود آورده و تصمیم گرفتند به تعامل سازنده با دنیا رای دهند و هر کسی از این فضا به درستی استفاده کند به نفع آن است و اگر کسی از این فرصت استفاده نکند ضرر خواهد کرد.

او اظهار داشت که فکر می‌کند مصالحه به نفع مردم ایران و به نفع همه است.

حسن روحانی همچنین به سفر خود به آستراخان روسیه اشاره کرد و گفت: در چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی چهار توافق به امضاء رسید که مهمترین توافق‌ها بین کشورهای ساحلی راجع به بحث مقدار حاکمیتی دریای خزر و قسمت‌هایی که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم و مدت‌ها در این زمینه بحث بود، پیشنهاد ایران به تصویب رسید.

رییس جمهوری ایران که برای شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و چهارمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر به نیویورک و آستراخان سفر کرده بود، دوشنبه شب به تهران بازگشت.

XS
SM
MD
LG