لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

نماینده ولی فقیه در فارس: جلوگیری از توسعه حرم شاهچراغ توطئه است


تصویری از تخریب چند خانه تاریخی در شیراز با هدف توسعه حرم «شاهچراغ »
تصویری از تخریب چند خانه تاریخی در شیراز با هدف توسعه حرم «شاهچراغ »

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی، می‌گوید که این کار، نادرست و غلط بوده و شورای عالی معماری و شهرسازی باید در مقابل اقدام خود پاسخ‌گو باشد.

پس از تخریب حدود ده خانه تاریخی «با ارزش جهانی» در شیراز در روزهای پایانی شهریورماه با هدف توسعه حرم «امامزاده شاهچراغ»، شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه سابق خود متعلق به سال ۸۹ را لغو کرد.

اما روز یکشنبه اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه «توطئه‌ای برای جلوگیری از توسعه حرم شاهچراغ در کار است»، گفته که «به موقع به افشای این توطئه» می‌پردازد و از نظر او مصوبه قبل به قوت خود باقی است.

به گفته او در صورتی‌که مسئولان استانی در زمینه لغو توسعه حرم شاهچراغ دخالتی داشته باشند، باید پاسخگو باشند.

شورای عالی معماری و شهرسازی روز شنبه، ۱۰ آبان، اعلام کرد: «با توجه به ارائه نشدن نقشه‌ها و اسناد تکمیلی و شروط مصوبه سال ۸۹ این شورا درباره توسعه حرم احمد بن موسی یا همان شاهچراغ، مصوبه مذکور ملغی می‌شود.»

رسانه‌های ایران روز پنج‌شنبه، ۲۷ شهریور، از تخریب حدود ۱۰ خانه تاریخی «با ارزش و منحصربه‌فرد جهانی» در راستای طرحی برای توسعه حرم «امامزاده شاهچراغ» در شیراز خبر دادند.

به دنبال این رخداد، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران، در پنج نامه جداگانه به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استاندار فارس و تولیت آستان شاهچراغ، خواستار توقف روند تخریب بافت تاریخی شیراز شد، اما این تقاضا به جایی نرسید.

به گزارش رسانه‌های ایران، این خانه‌ها در راستای طرحی با عنوان «بین‌الحرمین» که قرار است دو امامزاده شاهچراغ و علاء‌الدین حسین در شیراز را به هم وصل کند تخریب شده‌اند.

محل دفن احمد برادر علی بن موسی‌الرضا، امام هشتم شیعیان، مشهور به شاهچراغ یکی از زیارتگاه‌های شیعیان است. محل دفن سیدعلاء‌الدین حسین فرزند امام هفتم شیعیان نیز از دیگر اماکن زیارتی شیعیان در شیراز است.

در مسیر میان این دو امامزاده در جنوب شرقی شیراز که مسافتی یک کیلومتری است یک پروژه عمرانی ۵۷ هکتاری در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در حالی تصویب شد که علیرضا گل‌گلی، دبیر انجمن معماران ایران، روز ۲۷ شهریور گفته بود که از سال ۱۳۷۳ تاکنون تخریب‌های بسیاری با هدف ایجاد «بین‌الحرمین» در شهر شیراز صورت گرفته است.

پس از تخریب این خانه‌های تاریخی در شیراز شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه ۱۴مهرماه خود تصویب کرد که طرح «تفصیلی بافت تاریخی شهر شیراز» پس از گذراندن مراحل استانی در مدت دو ماه در کمیته تخصصی شورای عالی شهرسازی بررسی شده و در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG