لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

نماینده زابل: دولت مشکل معیشتی مردم مناطق مرزی را حل کند


نماینده زابل در مجلس ایران از بازداشت چندتن در ارتباط با حوادث چند روز گذشته در سراوان خبر داد و خواستار اقدام جدی برای امتداد نوار مرزی و حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم این منطقه شد.

باقرحسینی روز یکشنبه، ۲۰مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به وقوع دو حادثه به گفته او تروریستی در سراوان در روزهای گذشته، اقدام جدی نیروهای نظامی و امنیتی و همچنین دستگاه قضایی را خواستار شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امتداد نوار مرزی را از راهکارهای اصلی برای حل مشکلات امنیتی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت که یکی از عوامل دیگری که سبب به وجود آمدن جریاناتی از این دست می‌شود اوضاع و احوال نابسامان معیشتی مردم است.

به گفته او اوضاع نامناسب مردم منطقه شرایط را برای به گفته او گروهک‌های تکفیری فراهم می‌کند تا عده‌ای از افراد ناآگاه را جذب کنند و از آنان برای چنین اقداماتی استفاده کنند.

او تاکید کرد که دولت امتداد نوار مرزی را جدی بگیرد و از سوی دیگر نسبت به حل مشکلات معیشتی مردم اقدام کند. مشخصا بازارچه‌ها و گذرهای مرزی باید فعال شوند تا مردم بتوانند تحت نظارت دولت به فعالیت اقتصادی برای تامین معیشت خود بپردازند.

نماینده زابل همچنین درباره ترددهای غیرقانونی به پاکستان گفت دولت پاکستان باید ملزم به مقابله جدی با اشرار و گروهک‌های تکفیری در این کشور شود و اگر نمی‌تواند از پس مقابله با این گروه‌ها بر آید باید اجازه دهد تا نیروهای ما برای دفاع از حقوق ملت و تامین امنیت مرزنشینان اقدام لازم را در خاک پاکستان انجام دهند.

حراج زندگی در سیستان

در همین حال خبرگزاری مهر نیز روز یکشنبه در گزارشی از وضعیت نابسامان اقتصادی و رفاهی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

خبرگزاری مهر در گزارش خود نوشت که خشکسالی‌های مستمر در سیستان، بیکاری طیف وسیعی از کشاورزان و صیادان، آمار رو به رشد بیماران مبتلا به سل و بی‌رونقی بازارچه‌های مرزی و سیل مهاجرت مردم سیستان به حاشیه شهرهای بزرگتر همچون زاهدان از جمله مشکلاتی است که حیات در سیستان را با بحران جدی روبرو کرده است.

این خبرگزاری در گزارش خود نوشته که فشار اقتصادی به گونه ای روستائیان را در این منطقه در تنگنا قرار داده است که کودکان نیز برای تهیه لقمه نانی راه خیابان و کار در ساختمان ها و منازل را در پیش گرفته اند و برخی از خانواده های روستایی به ویژه در مناطق مرزی کودکان ۸ساله خود را به ازای دریافت روزانه ۵۰۰ الی هزار تومان به کار می گمارند.

به گزارش مهر، الصاق برگه‌های دست نویس متعدد بر در خانه‌‌های شهری و روستایی که نوشته شده این خانه با تمام وسایلش نصف قیمت به فروش می‌رسد خود گواهی برای شرایط و وضعیت بحرانی این مردم دارد.

این در شرایطی است که «هفته گذشته در میان این برگه هایی که چوب حراج بر زندگی مردم سیستان زده است آگهی خانواده ای که حاضر شده بود فرزندش را در ازای اجاره یک خانه به فروش بگذارد بسیاری از مردم استان را متعجب و متاثر کرد.»

پیشتر نیز علی یونسی دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌ها از وجود برخی تبعیض ها و بی مهری ها دربرخورد با اقلیت های دینی و اقوام انتقاد کرده بود.

او بدون نام بردن از فرد خاص «عده‌ای» را در حکومت جمهوری اسلامی متهم کرد که «نمی‌خواهند دولت به امور اقلیت‌ها توجه کند.»

علی یونسی، ششم شهریور، تصریح کرد: «موانعی برای اقدامات در حوزه اقلیت‌ها وجود دارد و عده‌ای مخالف‌اند که دولت حقوق همه مردم را مورد توجه قرار دهد.»

در حالیکه آقای یونسی اشاره به هویت این «عده» نکرده، در ماه‌های گذشته برخی از نمایندگان مجلس و روحانیون ایران به سخنان آقای یونسی درباره لزوم توجه به اقلیت‌های مذهبی و اقوام ایرانی اعتراض کرده بودند.

علی یونسی همچنین پیشتر از مذاکرات خود برای انتصاب زنان و اهل تسنن در سمت‌های دولتی خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG