لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

مرضیه افخم: اتهام‌های سودان علیه ایران غیرواقعی است


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

پس از طرح برخی اتهام‌ها به جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت سودان مبنی بر فعالیت‌های تبلیغی به نفع شیعیان، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اتهامات را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، خانم افخم روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور، در نشست خبری خود ضمن تاکید بر تقویت روابط میان کشورهای اسلامی، این ادعاها را مردود دانست و آن را «تلاش برای تفرقه‌افکنی» توصیف کرد.

این سخنان خانم افخم در حالی مطرح می شود که هفته گذشته، وزیر امور خارجه سودان تاکید کرد که تصمیم خارطوم برای تعطیلی مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی، در آن کشور قطعی است.

آنچنان که پیشتر برخی رسانه‌های سودانی گزارش داده‌اند، دلیل اقدام خارطوم تلاش مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای «اشاعه و گسترش فرهنگ شیعه» در سودان عنوان شده است.

موضوعی که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تکذیب آن می‌گوید که «برخی جریان‌های شناخته شده درصدد تخریب روابط خوب ایران و سودان هستند».

مرضیه افخم با اشاره به این که همکاری‌های فرهنگی، بخش کوچکی از روابط دو کشور را تشکیل می‌دهد، گفت که فعالیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در خارطوم در چارچوب توافق رسمی دو کشور و در قالب قوانین و مقررات حاکم بر سودان بوده است.

به گفته او، ادعاهای واهی مطرح شده اخیر پیرامون فعالیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی که تنها در خارطوم بوده و هیچ‌گونه شعبه و دفتری در سایر ایالت‌های این کشور ندارد، در راستای «تحریک برخی گروه‌های مشکوک سیاسی سودان و نیز جریانات افراطی منطقه‌ای» بوده است.

او در همین چارچوب نسبت به ورود افکار و اندیشه‌های مخرب تکفیری به سودان و تلاش جریان‌هایی برای سوق دادن سودان به سوی بحران ابراز نگرانی کرد.

آنچنان که مقامات ایرانی گفته‌اند، سفیر سودان در تهران تاکنون دو بار از سوی وزارت امور خارجه احضار و اعتراض و ناخرسندی جمهوری اسلامی به او ابلاغ شده است.

مسولان سودانی هفته گذشته یکی از مراکز فرهنگی ایران در خارطوم را بسته و از وابسته فرهنگی ایران و دیگر مسوولان این مرکز خواستند تا در ۷۲ ساعت این کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجه سودان نیز در بیانیه‌ای وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی در این کشور را به انجام اقداماتی فراتر از حوزه اختیاراتش متهم و این مساله را عامل بسته شدن همه مراکز فرهنگی ایران عنوان کرد.

XS
SM
MD
LG