لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

هشدار مقام دادستانی درباره زمین‌خواری در شمال تهران


نمایی از یک آزاد راه و اراضی حومه تهران
نمایی از یک آزاد راه و اراضی حومه تهران

به دنبال انتشار گزارش‌هایی​ درباره زمین‌خواری در ایران، معاون دادستان و رئیس دادسرای زمین‌خواری تهران با هشدار درباره این پدیده گفت «از آنجا که ده هزار هکتار از زمین‌های شمال تهران سند مالکیت ندارند، خطر بزرگی کنار گوش پایتخت است.»

مرتضی تورج، معاون دادستان تهران، روز شنبه، ۲۸ شهریورماه، به خبرگزاری جمهوری اسلامی، (ایرنا) گفت که این ده هزار هکتار زمین در شمال تهران دارای ارزش ملی و منابع طبیعی است.

به گفته او که اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران برای ساماندهی به این موضوع اعلام آمادگی کرده، اما «مشکل اعتبار مالی دارد».

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، پیشتر هشدار داده بود که این حوزه به طور جدی برای جلوگیری از زمین‌خواری ورود پیدا کرده است.

به گفته معصومه ابتکار، برای جلوگیری از پدیده زمین‌خواری علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست دیگر نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی هم به طور جدی وارد شده‌اند.

موضوع زمین‌خواری در ایران پس از آن در ایران به موضوعی پردامنه تبدیل شد که آیت‌الله خامنه‌ای در یک سخنرانی در جمع مسئولان دولتی از رواج پدیده زمین‌خواری در ایران انتقاد کرد.

پس از آن علاوه بر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، هم گفت: «وقتی در عرصه‌های منابع طبیعی و شهری، ساخت و ساز و تغییر کاربری تخلفی انجام می‌شود و همه آن را می‌بینند، اما با آن مقابله نمی‌شود این امر نشان می‌دهد که عده‌ای از مسئولان در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند و شاید هم ذی‌نفع هستند.»

در چند هفته گذشته موضوع زمین‌خواری در گردنه حیران به یکی از مهم‌ترین بحث‌های رسانه‌ای در ایران تبدیل شده است.

«حیران» نام روستایی ییلاقی و زیبا در شهرستان آستارا در استان گیلان است.

گردنه حیران از مهم‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای حیران است که در مسیر راه ارتباطی آستارا- اردبیل قرار دارد.

روز چهارشنبه، ۲۸ مرداد، در ادامه جنجال زمین‌خواری در گردنه حیران، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل و سرعین در مجلس، گفت که نام ۶۵ زمین‌خوار از جمله «بستگان نزدیک» نماینده آستارا را به دفتر ریاست جمهوری ارائه کرده است. نماینده آستارا پیشتر همین اتهام را به نماینده اردبیل زده بود.

نماینده اردبیل در مجلس همچنین با اشاره به این که «نمایندگان فعلی و قبلی آستارا» در استان گیلان در زمین‌خواری و خسارت وارد آمدن به گردنه حیران دست داشته‌اند تهدید کرد که به افشاگری‌های خود ادامه خواهد داد.

همین نماینده مجلس پیشتر در روز ۲۳ مردادماه خبر داده بود که اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی یک «بازرس ویژه» را مامور پیگیری پرونده زمین‌خواری میلیاردی در گردنه حیران کرده است.

XS
SM
MD
LG