لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

طرح‌های کارگروه نجات دریاچه ارومیه تصویب شد


سرانجام پس از ماه‌ها بررسی، طرح‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه، به تصویب هیات دولت ایران رسید. وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف شد که برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مطالعه و اقدام کند.

به گزارش وب‌سایت خبرآنلاین، عصر روز یکشنبه ۱۱ آبان، علاوه بر این، اعتبار مورد نیاز طرح‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه نیز به میزان ۷ هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به تصویب هیات دولت رسید.

هیات دولت هم‌چنین تصویب کرد که وزارت نیرو موظف است با نصب کنتورهای هوشمند حجم آب مورد نیاز چاه‌های کشاورزی و حجم آب در شبکه‌های آبیاری را مشخص کند.

در نشست عصر یکشنبه، هیات دولت سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز موظف شدند برای شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد، برنامه عملیاتی خود را به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارائه کنند.

علاوه بر این، سازمان حفاظت محیط زیست موظف شده برای مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه با اولویت منطقه جنوبی آن، برنامه عملیاتی خود را به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارائه کند.

در همین حال، حسن عباس‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی از افزایش ۳۰ سانتی‌متری ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به مهرماه سال جاری خبر داد.

مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفت: «ارتفاع دریاچه اکنون به بیش از ۱۲۷۰ سانتی‌متر رسیده که نسبت به مهرماه ۳۰ سانتی‌متر افزایش داشته‌است.»

به گفته مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی، برای اجرای طرح لایروبی مسیر رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه و اتصال آنها، دستگاه‌های لازم خریداری شده و از ماه آینده اجرای آن آغاز می‌شود.

او در پایان درباره انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه گفت: «این طرح منتفی نشده‌است و در مرحله بررسی و مطالعه قرار دارد.»

پیشتر دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، عیسی کلانتری، درباره احیای این دریاچه در ۱۰ سال آینده ابراز امیدواری کرده بود.

عیسی کلانتری از جمله عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه را الگوهای نادرست مصرف آب، توسعه نادرست بخش کشاورزی و استفاده نکردن از فاضلاب تصفیه شده در صنعت نام برده بود.

به گفته کارشناسان از جمله عواقب خشک شدن این دریاچه کاهش باران، افزایش دما و کمبود آب خواهد بود.

در همین حال وزیر نیرو در ایران نیز پیشتر گفته بود که ۲۹۶ دریاچه مانند ارومیه در ایران است که رو به نابودی قرار دارند.

حمید چیت‌چیان ۲۸ شهریورماه با اشاره به وجود ۶۰۹ دشت در ایران، گفت: «از این تعداد ۲۹۶ دشت دارای بیلان منفی برداشت آب هستند که به نوعی می‌توان گفت ۲۹۶ دریاچه مانند ارومیه در کشور داریم که در حال خشک شدن هستند.»

در حال حاضر تالاب‌های بسیاری در ایران وجود دارد که در شرایط «بحرانی» قرار دارند، و این وضعیت به سبب برداشت و مصرف آب بیش از ظرفیت طبیعت بوده است.

به گفته کارشناسان محیط زیست، تنها راه اساسی برای احیای تالاب‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی ایران، کنترل و مدیریت در مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، آب آشامیدنی و صنعت است.

XS
SM
MD
LG