لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

وزیر نیرو برنامه قطعی و جیره‌بندی آب را در ایران رد کرد


تنها یک هفته پس از آن که یک مقام مسئول در شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران از قطعی یا جیره‌بندی آب در ۱۲ کلان‌شهر کشور خبر داد، روز پنج‌شنبه وزیر نیرو در دولت حسن روحانی گفت که برنامه‌ای «برای جیره‌بندی و قطعی آب در تابستان امسال در هیچ یک از شهرهای کشور» در کار نیست.

شاهين پاک‌روح، معاون هماهنگی و پشتيبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب ايران، روز چهارم تیرماه از خطر جیره‌بندی آب در ۱۲ کلان‌شهر کشور خبر داده و گفته بود که حتی «در تعدادی از اين شهرها جيره‌بندی شروع شده است».

آقای پاک‌روح شهرهای تهران، کرج، همدان، اهواز، مشهد و اصفهان را از جمله شهرهايی عنوان کرده بود که امکان جیره‌بندی آب در آنها وجود دارد.

اما روز پنج‌شنبه، ۱۲ تیر، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، با درخواست از مردم برای صرفه‌جویی حداقل ۲۰ درصدی در مصرف آب به خبرگزاری مهر گفت که این وزارتخانه برنامه‌ای برای جیره‌بندی و قطعی آب در تابستان امسال در هیچ یک از شهرهای کشور ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای چیت‌چیان در توضیح بیشتر در این باره گفت که هر گونه قطعی مقطعی آب در برخی نقاط به دلیل وقوع حوادثی مانند تعمیر و ترکیدگی لوله بوده است.

روز ۲ تير ۱۳۹۳ و پس از قطع شدن آب بخش‌هايی از کرج سازمان آب و فاضلاب اين شهر با انتشار اطلاعيه‌هايی جدول زمان‌بندی قطعی آب در این شهر را منتشر کرد.

این در حالی بود که پیشتر حميدرضا جانباز، مشاور وزير نيرو، در روز ۲ تير ۱۳۹۳ از دستور حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، برای عدم جیره‌بندی آب خبر داده بود.

در همین حال به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی وزارت نيرو، حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون با پنج درصد کاهش در مقايسه با سال آبی گذشته به ۲۸ ميليارد و ۷۷۰ ميليون متر مکعب رسيده است.

اين ميزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۰ ميليارد و ۳۶۰ ميليون متر مکعب گزارش شده بود.

XS
SM
MD
LG