لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

هزینه یک خانوار کارگری «دو تا سه برابر دستمزد دریافتی» است


تصویری از یک گردهمایی کارگری در شیراز
تصویری از یک گردهمایی کارگری در شیراز

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه گزارشی منتشر کردکه در آن هزینه یک خانوار ۴ نفره کارگری، در سه ماه نخست امسال حدود ۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان برآورده شده در حالیکه در حال حاضر حداقل دستمزد کمی بیشتر از ۷۰۰ هزار تومان و میانگین دریافتی کارگران ایرانتا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان برآورد می‌شود.

در همین حال خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به نقل از داود قادری مشاور کانون هماهنگی شوراهای کار استان تهران خبر داد که بن کارگری برای کمک به قدرت خرید کارگران ایران ۱۱۰هزار تومان اعلام شده است.

براساس گزارش‌های بین‌المللی، ایران دارای یکی از کمترین میزان حداقل دستمزد است.

جمشید اسدی، استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی مقیم فرانسه پیشتر در گفت‌وگو با رادیو فردا اقتصاد غیررقابتی، اجرای نادرست هدفمندی یارانه‌ها و کاهش قدرت خرید در پی کم ارزش شدن پول ملی را مهم‌ترین مشکلات حقوق‌بگیران ایران از جمله کارگران عنوان کرده بود.

روز سه‌شنبه هفتم مهرماه، غلامرضا عباسی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران به خبرگزاری مهر گفته بود که در ۳ ماهه ابتدای امسال، یک خانوار ۴ نفره، ماهیانه دستکم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه داشته است.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران دولت در سال گذشته هزینه ماهیانه هر خانوار را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان اعلام کرده بود که ملاک قرار دادن آن نشان می دهد خانوارهای کارگری در سال‌جاری دست‌کم یک میلیون تومان در هر ماه کسری درآمد دارند.

از دیگر سو داود قادری، مشاور کانون هماهنگی شوراهای کار استان تهران در گفت و گو با خبرگزاری فارس با انتقاد از برگزاری نامنظم نشست‌‌های شورای عالی کار می‌گوید: نشست‌های شورای عالی کار باید به صورت ماهانه برگزار شود اما متاسفانه از ابتدای سال تاکنون، تنها یک نشست برگزار شده است.

شورای عالی کار متشکل از دولت، نمایندگان کارگری و کارفرمایان در نشست بهمن ماه سال ۹۳ با افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن و رسیدن آن به ۴۰ هزار تومان را تصویب کردند اما با گذشت بیش از ۸ ماه هنوز بلاتکلیف است.

در حال حاضر،‌ حداقل دستمزد ماهانه کارگران ۷۱۲ هزار تومان است. این دستمزد در شرایطی از سوی شورای عالی کار تعییین شده است که ماده ۴۱ قانون کار می‌گوید:‌ حداقل دستمزد ماهانه باید بر اساس نرخ تورم و نیز هزینه ماهانه یک خانوار تعیین شود.

XS
SM
MD
LG