لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

ظریف: خوشبینم اما گفت و گوها سخت و دشوار است


پس از دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آقای ظریف گفت که به «فرصت های پیش رو» خوشبین است، هرچند که به گفته او مذاکرات پیش رو بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

دیدار غیر رسمی آقای ظریف و خانم اشتون روز دوشنبه ۵ خرداد آغاز و به مدت ۸ ساعت در استانبول ترکیه انجام شد.

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی(ایرنا) وزیر امور خارجه ایران عصرچهارشنبه در حاشیه نشست میان دوره ای وزیران خارجه جنبش عدم تعهد در الجزایزدرباره این نشست غیر رسمی گفت که به اراده سیاسی بین دو طرف خوشبین است و دو طرف می خواهند به کسانی که توهم گرا و دنبال توطئه هستند، فرصت ندهد.

او در جمع خبرنگاران و درباره گفت و گوهای ایران با گروه ۱+۵ نیز گفت: در گفت و گوها پیشرفت داشتیم، اما این موضوعی بسیار سخت و دشوار است.

او با یادآوری گفت و گوی غیررسمی خود با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه گفت: این گفت و گو حدود ۸ ساعت به طول انجامید و با خانم اشتون درباره «فرصت های پیش رو» صحبت شد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در این مسیر همه تلاش خود را می کنیم که به توافق نهایی برسیم و هدف ما از این مذاکرات این است که بگوییم برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز بوده و هرگز به دنبال تولید سلاح اتمی نیستیم.

وزیر امور خارجه ایران که ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، همچنین گفت که فرصت مناسبی برای جنبش عدم تعهد است تا همه کشورها بتوانند با هم همکاری کنند و مشکلاتی که در برابر آنها وجود دارد را با پیدا کردن راه حل مناسب حل کنند.

به گفته آقای ظریف، یکی از موضوعات مورد بررسی در نشست الجزایر، پیشنهاد ایران برای حرکت علیه خشونت است که کشورهای عضو عدم تعهد همواره از آن حمایت کرده اند.

در دیدار دوشنبه گذشته محمد جواد ظریف و کاترین اشتون اعضای گروه ۱+۵ حضور نداشتند و مذاکرات بین اشتون و تیم مذاکراتی ایران انجام شد.

پیش از این و پس از پایان دور چهارم مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین اعلام شد که دور دیگر مذاکرات برای بررسی گام نهایی از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ خرداد برگزار شود.

آقای ظریف پس از دیدار با خانم اشتون برای شرکت در نشست وزاری خارجه جنبش غیرمتعهدها به الجزایر سفر کرد.
XS
SM
MD
LG