لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

هیگ درباره مذاکرات وین: بریتانیا هر توافقی با ایران را نخواهد پذیرفت


ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک گفت که کشورش هر توافقی با ایران را نخواهد پذیرفت بلکه مشروط به اطمینان یافتن از عدم دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه بریتانیا، آقای هیگ روز چهارشنبه، یازدهم تیر، تصریح کرد که این دور از گفت‌وگوها برای حل و فصل یکی از مهمترین مسائل مربوط به سیاست خارجی بریتانیا دارای اهمیت بسیاری است.

ششمین دور مذاکرات نمایندگان ایران با گروه ۱+ ۵ از روز چهارشنبه در وین آغاز شده و قرار است طرفین به مدت ۲۰ روز در پایتخت اتریش با هم گفت‌وگو کنند.

این گفت‌وگوها از آن رو مهم است چون طرف‌های مذاکره هسته‌ای باید توافق موقت سوم آذرماه پارسال در ژنو را تا پیش از پایان مهلت شش‌ ماهه‌ای آن که روز بیستم ژوئیه (۳۰ تیرماه) خواهد بود، به توافقی جامع و نهایی تبدیل کنند.

وزیر امور خارجه بریتانیا در سخنان روز چهارشنبه خود گفته که کشورش به دنبال آن است توافقی حاصل شود که در آن برنامه هسته‌ای ایران منحصر به فعالیت صلح آمیز باشد و این موضوع تضمین شود.

وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که برای رسیدن به این توافق جامع، ایران باید به درکی واقع بینانه در زمینه انجام تمام اقدامات برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی درباره فعالیت هسته‌ای خود برسد.

به گفته آقای هیگ، بریتانیا هر توافقی را با ایران نخواهد پذیرفت و تنها توافقی مورد قبول است که اطمینان دهد تهران به دنبال استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیست؛ موضوعی که همسو با سیاست‌های بریتانیا، منطقه و جامعه جهانی است.

وزیر امورخارجه بریتانیا درباره مذاکرات جاری هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: هنوز با توافق جامع هسته‌ای فاصله داریم اما ما باید تمام ظرفیت‌ها را برای رسیدن به توافق بیازماییم.

نشست افتتاحیه ششمین دور مذاکرات وین قرار است روز پنجشنبه با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان گروه ۱+ ۵ در مقر سازمان ملل برگزار شود.

XS
SM
MD
LG