لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

کری: آمریکا حاضر به بحث و جدل با ایران بر سر گروه «حکومت اسلامی» نیست


جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که ایالات متحده حاضر به «بحث و جدل» با جمهوری اسلامی ایران درباره کمک به مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» نیست.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۴ شهریور قبل از ترخیص از بیمارستانی که در آن بستری بود گفت که درخواست واشینگتن برای همکاری ایران در زمینه مبارزه با گروه حکومت اسلامی را رد کرده است.

آقای خامنه‌ای گفت که این پیشنهاد از سوی سفیر آمریکا در عراق به سفیر ایران ارایه شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که وزیر امور خارجه آمریکا نیز به محمد جواد ظریف در این رابطه پیشنهادی داده بوده که با مخالفت او روبرو شده است.

اما اکنون جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از نشست بین‌المللی امنیت عراق در پاریس گفت که بحث در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران «سازنده» نیست.

آقای کری گفت: او «درباره برداشت (ایرانی‌ها) از بحث‌هایی که صورت گرفته یا نگرفته است، هیچ ایده‌ خاصی ندارد».

هفته گذشته ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها با حضور ایران در نشست بین‌المللی امنیت عراق در پاریس مخالفت کردند.

فرانسه پیشتر آمادگی خود را برای میزبانی از ایران در این کنفرانس اعلام کرده بود اما وزیر امور خارجه آمریکا حضور تهران در این کنفرانس را مناسب ندانسته بود.

مقام‌های ایرانی نیز در واکنش به این موضوع، با «نمایشی و گزینشی» خواندن نشست پاریس گفته بودند که علاقه‌ای به حضور در این کنفرانس ندارند.

در همین حال رییس‌جمهوری عراق نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از حضور نیافتن ایران در نشست پاریس انتقاد کرد.

نشست بین‌المللی امنیت عراق که روز دوشنبه با حضور نزدیک به ۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای مبنی بر حمایت همه جانبه از دولت عراق برای مقابله با گروه حکومت اسلامی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کشورهای حاضر در نشست پاریس توافق کردند که برای مقابله با گروه تندرو حکومت اسلامی به بغداد کمک‌ نظامی کنند.

XS
SM
MD
LG