لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

خط و نشان پلیس فتا برای حیوان‌آزارها


 حیوان‌آزاری طرحی از اسد بیناخواهی
حیوان‌آزاری طرحی از اسد بیناخواهی

رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) از آنچه برخورد جدی پلیس با حیوان‌آزارها نامیده، خبر داده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:33 0:00
لینک مستقیم

سرهنگ علیرضا آذر درخش در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، انتشار تصاویر ویدیویی از آزار حیوانات در فضای مجازی را مصداق «خشونت» دانسته و گفته است که پلیس فتا با این خشونت برابر قانون برخورد خواهد کرد.

علیرضا آذر درخش رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا از برخورد جدی با حیوان آزارها در فضای مجازی مطابق با قانون مجازات اسلامی خبر داده است.
علیرضا آذر درخش رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا از برخورد جدی با حیوان آزارها در فضای مجازی مطابق با قانون مجازات اسلامی خبر داده است.

از چندی پیش شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه شبکه اطلاع‌رسانی تلگرام شاهد هجوم تصاویری از آزار و اذیت حیوان‌ها و یا شکار حیات‌وحش ایران به‌ویژه در مناطق تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست، بودند. در پی انتشار این تصاویر گروهی از حامیان حقوق حیوانات به برگزاری تجمع‌هایی اعتراضی دست زدند، تجمع‌هایی که در آن هنرمندان هم حضور داشتند و در پاره‌ای از موارد این تجمع‌ها بازداشت‌هایی را هم در پی داشت.

جاوید آل داوود مدیر انجمن حمایت از حیوانات ایران در تهران از تعاملی می‌گوید که باید به گفته او میان «مجموعه مردمی» و «پلیس فضای سایبری» ایجاد می‌شد: «انتشار اینها برای افراد معمولی باعث تحریک روحی اینها می‌شد، در مواردی دیدیم که مردم در خانه‌های این افراد ریختند، درگیری‌هایی ایجاد شد.»

آقای آل داوود در ادامه با تأکید بر تأثیرات منفی نبود تعامل میان پلیس سایبری و حامیان حقوق حیوانات می‌افزاید: «آن درگیری‌های غیرمعقولی که گاهی ایجاد می‌شد، اثر منفی روی سیستم قضایی می‌گذاشت و باعث می‌شد که ما نتوانیم حرف‌هایمان را پیش ببریم و آن شخص حیوان‌آزار را دستگیر کنیم؛ چون حواشی آن خیلی سنگین‌تر از جرمی بود که آن فرد انجام داده بود.»

به گفته رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا، از بین بردن حقوق حیوانات به‌نوعی «ترویج خشونت» و «برهم زننده نظم و بهداشت عمومی» است.

آقای آذر درخش دراین‌باره به قانون مجازات اسلامی اشاره‌کرده و برخورد با افراد «منتشرکننده تصاویر آزار حیوانات در فضای مجازی» را در راستای اجرای مواد ۶۷۹ و ۶۸۰ این قانون دانسته است.

در ماده ۶۷۹ تمرکز بر روی صیانت از «حیوانات حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن توسط دولت ممنوع اعلام‌شده» قرارگرفته است و در ماده ۶۸۰ قانون گزار توجه خود را بر «صید و شکار حیوانات وحشی» قرار داده است.

انتشار پیاپی تصاویری از آزار حیوانات مجلس شورای اسلامی را هم بر آن داشت تا به این مسئله واکنش نشان دهد. مهرداد بائوج لاهوتی نایب‌رییس فراکسیون محیط‌ زیست این مجلس به خبرگزاری مهر گفته است که نمایندگان فراکسیون محیط‌ زیست از «قانون حمایت از حیوانات» استقبال می‌کنند.

پیش‌نویس قانون حمایت از حیوانات ۱۲ سال پیش به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، اما به دلیل آنچه نبود بستر اجتماعی مناسب از سوی نمایندگان وقت نامیده شد، در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

جاوید آل داود رییس انجمن حمایت از حیوانات ایران و از نویسندگان آن پیش‌نویس، نواقص قانونی را دلیل تعارض و نبود تعامل میان حامیان حقوق حیوانات و دستگاه قضایی و پلیس می‌داند: «چون ما در ایران قانون حمایت از حیوانات نداریم، بنابر این سیستم قضایی نمی‌تواند مستقیماً شخصی را به‌عنوان حیوان آزار مورد تحدید و زندان و محاکمه قرار بدهد.»

جاویدآل داوود مدیر انجمن حمایت از حیوانات ایران: درگیری‌های غیرمعقولی که گاهی [میان حامیان حقوق حیوانات و فرد متهم به حیوان آزاری] ایجاد می‌شد، اثر منفی روی سیستم قضایی می‌گذاشت و باعث می‌شد که مانتوانیم حرف‌هایمان را پیش ببریم و آن شخص حیوان آزار را دستگیر کنیم؛ چون حواشی آن خیلی سنگین‌تر از جرمی بود که آن فرد انجام داده بود.

آقای آل داود با اشاره به صحبت‌های رییس اداره پیشگیری ازجرایم سایبری پلیس فتا می‌افزاید: «همان‌طور که خودشان هم اشاره کردند یک مواد قانونی از جایی پیدا می کنند و ربطش می‌دهند به این قضیه.»

مدیر انجمن حمایت از حیوانات ایران برای مثال به طرح موسوم به برخورد با سگ گردانی اشاره می‌کند: «مثلاً برای گرفتن سگ‌ها در خیابان ماده‌قانونی وجود ندارد. حمل حیوانات در ماشین و در خیابان جرم نیست. ولی بااین‌حال آیین‌نامه داخلی را خودشان نوشته‌اند و بر اساس آن افراد را بازداشت می‌کنند، حیواناتشان را می‌گیرند و جریمه‌شان می‌کنند.»

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات از شهروندان هم خواسته است تا آنچه را موارد مشابه و مشکوک نامیده، به پلیس فتا گزارش کنند.

XS
SM
MD
LG