لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

جرج کلونی و شیرین عبادی در مراسم سالگرد «نسل‌کشی» ارمنی‌ها


شیرین عبادی و جرج کلونی در کنار جمعی از فعالان حقوق بشر در ایروان ارمنستان
شیرین عبادی و جرج کلونی در کنار جمعی از فعالان حقوق بشر در ایروان ارمنستان

تعدادی از فعالان حقوق بشر از جمله جرج کلونی و همچنین شیرین عبادی،برنده جایزه صلح نوبل، در مراسم صد و یکمین سالگرد کشتار ارمنی‌ها در ایروان، پایتخت ارمنستان شرکت کردند.

جرج کلونی بازیگر معروف هالیوودی در سفرش به ارمنستان، کشتار یک قرن پیش ارمنی‌ها را «یک نسل‌کشی» خواند و از مردم دنیا درخواست کرد تا آن را به رسمیت بشناسند.

جرج کلونی در ارمنستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:51 0:00

​این بازیگر این صحبت‌ها را طی یک سخنرانی در مراسم یادبود رخدادهای ۱۹۱۵ و کشتار حدود یک و نیم میلیون ارمنی به دست امپراتوری عثمانی، به زبان آورد.

جرج کلونی در این سخنرانی‌ همچنین از بشریت خواست کارهای بیشتری برای کمک به کسانی که از جنگ و تعصب فرار می‌کنند، انجام دهد و گفت که پناهندگان «انسان هستند، درست مثل من و شما».

این بازیگر برنده اسکار همچنین درباره تلاش اجدادش برای فرار از ایرلند قحطی‌زده در قرن نوزدهم گفت و از مردم خواست باور کنند که می‌توانند تغییری به وجود بیاورند.

آقای کلونی به اعضای حاضر در کنفرانس بشردوستانه در ایروان ارمنستان گفت: «حقیقت ساده این است که تمام ماهایی که امشب اینجا هستیم به خاطر مهربانی کسی اینجا حضور داریم. ما همه روی شانه‌های انسان‌های خوبی ایستادیم که وقتی نیازمند بودیم، بی‌توجهی نکردند.»

او ادامه داد: «خانواده کلونی از قحطی در ایرلند فرار کرد تا به ایالات متحده بیاید؛ کشوری که بقای آن‌ها در آن وابسته به یک اتاق، یک غذا و کسی که کمک‌شان کند بود. ما به آن‌ها می‌گوییم پناهنده، اما آن‌ها هم فقط انسان هستند، درست مثل من و شما.»

سخنرانی جرج کلونی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:22 0:00

این بازیگر سینما که فعالیت‌های حقوق بشری نیز انجام می‌دهد در ادامه افزود: «اگر جلویشان بایستید و نگاه عمیقی به چشمان‌شان بکنید، ممکن است تنها یک مزرعه‌دار ایرلندی را ببینید که از قحطی فرار کرده است؛ اگر قرار است به عنوان انسان زنده بمانیم، نمی‌توانیم دیگران را نادیده بگیریم. نه می‌توانیم مردم سوریه و سودان جنوبی و نه مردم کنگو را نادیده بگیریم.»

ترکیه تأکید دارد که از میان رفتن ارمنی‌ها در جریان جنگ جهانی اول در ترکیه، نه یک کشتار سیستماتیک که ماحصل جنگ داخلی در این کشور بود که به گفته آن‌ها بر اثر آن هم ترک‌ها و هم ارامنه کشته شده‌اند.

تاکنون بیش از ۲۰ کشور کشتار ارمنی‌های را نسل‌کشی دانسته‌اند. در سال ۲۰۰۷ بنیاد الی ویزل برای بشریت، نویسنده یهودی، برنده جایزه نوبل و بازمانده هولوکاست، در نامه‌ای که به امضای بیش از ۵۰ برنده جایزه نوبل رسیده، از دولت ترکیه خواست که «نسل کشی» ارمنی‌های را به رسمیت بشناسد.

XS
SM
MD
LG