لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

آغاز شصت و پنجمین جشنواره برلین؛ «تاکسی» پناهی به راه می‌افتد


جعفر پناهی در نمایی از فیلم جدیدش «تاکسی»
جعفر پناهی در نمایی از فیلم جدیدش «تاکسی»

شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین امروز پنج‌شنبه شانزدهم بهمن، کار خود را با نمایش فیلم «هیچ‌کس شب را نمی‌خواهد» ساخته ایزابل کویسه آغاز می‌کند.

در این دوره از جشنواره، سینمای ایران سه نماینده دارد که مهم‌ترین آن‌ها فیلم جدید جعفر پناهی با نام «تاکسی» است که اولین نمایش آن روز جمعه ۱۷ بهمن خواهد بود. فیلم‌های «پریدن از ارتفاع کم» ساخته حامد رجبی و «مادر قلب اتمی» به کارگردان یعنی احمدزاده هم دیگر نمایندگان ایران در این رویداد مهم سینمایی هستند.

جشنواره فیلم برلین که به همراه کن و ونیز یکی از سه رویداد معتبر سینمایی جهان محسوب می‌شود در ۱۰ روز، حدود ۴۰۰ فیلم را به نمایش خواهد گذاشت. در بخش مسابقه این جشنواره هم ۱۹ فیلم برای کسب خرس طلایی و خرس‌های نقره‌ای با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

پوستر شصت و پنجمین دوره جشنواره برلین
پوستر شصت و پنجمین دوره جشنواره برلین

«همه چیز خوب خواهد شد» جدیدترین ساخته ویم وندرس، «ملکه صحرا» ساخته جدید ورنر هرتزوگ با بازی نیکول کیدمن و رابرت پتینسون از آمریکا و «شوالیه فنجان‌ها» به کارگردانی ترنس مالیک از مهمترین فیلم‌های رقابتی برلین شصت و پنجم هستند.

جشنواره برلین، امسال برنامه‌ای ویژه‌ای هم برای تجلیل از «فرانچسکو رزی» کارگردان فقید و صاحب نام ایتالیایی تدارک دیده است که چندی پیش درگذشت؛ این بزرگداشت با نمایش فیلم «مردان مخالف» از این سینماگر همراه خواهد بود.

همچنین جایزه خرس طلای افتخاری سال ۲۰۱۵ نیز به ویم وندرس، کارگردان سرشناس سینمای جهان اعطاء خواهد شد و ۱۰ فیلم برتر این کارگردان آلمانی هم در بخش ویژه‌ای به نمایش درخواهند آمد.

داوران دوره شصت و پنجم

دارن آرنوفسکی کارگردان آمریکایی و سازنده آثاری چون «مرثیه‌ای برای یک رویا» و «قوی سفید»، امسال ریاست گروه داوران بخش بین‌المللی جشنواره برلین را برعهده دارد که جایزه خرس طلایی را به بهترین فیلم بخش رقابتی اهدا می‌کند. جایزه خرس نقره‌ای نیز به بهترین بازیگر مرد، بازیگر زن، کارگردان و فیلم‌نامه نویس تعلق می‌گیرد.

دانیل بروئل بازیگر آلمانی که در فیلم «خداحافظ لنین» بازی کرده بود، بانگ جون-هو کارگردانی از کره جنوبی سازنده فیلم «برف روب»، مارتا دی لورنتیس تهیه کننده آمریکایی ، کلادیا یوسا کارگردان پرویی، آدری تاتو بازیگر فرانسوی فیلم «آملی» و متیو واینر تهیه کننده مجموعه تلویزیونی آمریکایی «مد من»، دیگر اعضای گروه داوری این دوره از جشنواره برلین را تشکیل می‌دهند.

سه فیلم ایرانی در سه بخش جشنواره

امسال جعفر پناهی ‌با فیلم جدیدش «تاکسی» در بخش مسابقه، حامد رجبی با اولین فیلمش «پریدن از ارتفاع کم» در بخش پانوراما و علی احمدزاده با دومین ساخته‌اش «مادر قلب اتمی» در بخش فروم جشنواره برلین حضور خواهند داشت.

پوستر فیلم «تاکسی»
پوستر فیلم «تاکسی»

جعفر پناهی که دوران محکومیت و ممنوع‌الکاری‌اش را می‌‌گذراند،‌ فیلم جدیدش را در سکوت خبری ساخته است. این فیلم که داستانش در یک تاکسی می‌گذرد،‌ نوشته خود پناهی است و همانند دیگر اثر این فیلم‌ساز «این یک فیلم نیست»، ساختاری به شکل مستند داستانی دارد.

جعفر پناهی در فیلم جدیدش به عنوان یک راننده تاکسی در شهر تردد می‌کند، مسافران مختلفی را در طول مسیر سوار کرده و با آن‌ها هم‌کلام می‌شود. جالب این‌که، برخی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی هم در طول مسیر سوار تاکسی جعفر پناهی می‌شوند و ماجرای فیلم این‌گونه به پیش می‌رود.

فیلم قبلی جعفر پناهی،‌ «پرده بسته» نام داشت که دو سال پیش در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور یافت و جایزه بهترین فیلم‌نامه را از آن خود کرد. آقای پناهی آن فیلم را به طور مشترک با کامبوزیا پرتوی کارگردانی کرده بود.

اما دو فیلم «مادر قلب اتمی» و «پریدن از ارتفاع کم» برای شرکت در جشنواره فجر هم متقاضی شده بودند،‌ ولی از سوی هیات انتخاب برای نمایش در هیچ بخشی شایسته حضور تشخیص داده نشدند.

ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان و محمدرضا گلزار ۴ بازیگر اصلی فیلم «مادر قلب اتمی» هستند. داستان این فیلم در یک شب تا صبح اتفاق می‌افتد و کل این اثر در خیابان‌های تهران جلوی دوربین رفته است.

«مهمونی کامی» فیلم قبلی علی احمدزاده است که موفق به دریافت پروانه نمایش نشده و در توقیف به سر می‌برد.

«پریدن از ارتفاع کم» اولین فیلم بلند سینمایی حامد رجبی است که پیش از این در نگارش فیلم‌نامه فیلم‌های «فصل باران‌های موسمی» و «پرویز» با مجید برزگر همکاری داشته است. نگار جواهریان و رامبد جوان بازیگران اصلی این فیلم هستند و تهیه‌کنندگی آن هم با مجید برزگر بوده است.

این فیلم داستان دختری به نام نهال را روایت می‌کند که چهار ماهه باردار است و متوجه می‌شود که جنین در شکمش مرده است. او تصمیم می‌گیرد سکوت کند و از این ماجرا به کسی چیزی نگوید.

شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین از ۵ تا ۱۵ فوریه (۱۶ تا ۲۶ بهمن) در پایتخت آلمان برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG