لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

«سریع و خشمگین» چهارمین پرفروش تاریخ سینما


قسمت جدید از سری فیلم‌های «سریع و خشمگین» با نام «خشمگین ۷» با فروش یک‌میلیارد و سیصد و چهل میلیون دلاری‌ در اکران جهانی، توانست عنوان چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را به خود اختصاص دهد.

شاید مرگ پل واکر، بازیگر این فیلم که در میانه‌های فیلمبرداری به خاطر سانحه تصادف جانش را از دست داد،‌ یکی از دلائل استقبال از «خشمگین ۷» باشد.

بسیاری از علاقمندان این سری فیلم‌ها و البته سینمای اکشن،‌ برای وداع با بازیگر جوان این فیلم، به دیدن «خشمگین ۷» رفته‌اند. فیلمی که جیمز ون، کارگردان مالزیایی و سازنده برخی آثار متعلق به سینمای وحشت مانند «The counjuring» و البته قسمت اول مجموعه فیلم‌های «اره» آن را کارگردانی کرده است.

شامگاه يکشنبه يکم دسامبر ۲۰۱۳ بود که اعلام شد پل واکر در جريان سانحه رانندگی و در حالی که پشت فرمان نبوده، کشته شده است.

«ايمی ون آيدن» مسئول ارتباطات این بازیگر در بيانيه‌ای گفته بود: «پل واکر به همراه راجر رادز، مشاور مالی و دوست خود راهی يک جشن خيريه بودند که اتومبيل پورش قرمز رنگ آنها دچار تصادف شده و هر دو سرنشين آن کشته شدند.»

اين حادثه در محلی رخ داد که حداکثر سرعت مجاز، ۴۵ مايل در ساعت، حدود ۷۰ کيلومتر برساعت بوده است.

در این حادثه، اتومبیل پورش ۲۰۰۵ «کررا جی تی» با رنگ قرمز، پس از برخورد با تير چراغ برق و پس از آن يک درخت، در شعله آتش گرفتار شد و بازیگر مطرح سری فیلم‌های «سریع و خشمگین» که عمده مهارتش در فیلم‌ها رانندگی‌اش بود، در یک تصادف رانندگی جانش را از دست داد.

اما پس از درگذشت پل واکر، تولید این فیلم متوقف نشد؛ ‌پس از این اتفاق، کودی واکر ۲۶ ساله و برادر دیگرش کلب واکر ۳۷ ساله از سوی کمپانی یونیورسال دعوت شدند تا صحنه‌های باقی مانده برادرشان را بازی کنند.

سرانجام با تلاش کمپانی یونیورسال، پلان‌های باقی مانده پل واکر با حضور برادران او و همچنین با استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلمبرداری شد تا حضور برایان اوکانر، شخصیتی که واکر نقش او را ایفا می‌کرد، در ادامه فیلم ادامه یابد.

پل واکر، در کنار وین دیزل و میشل رودریگز، از اول در مجموعه «سریع و خشمگین» حضور داشت و پرفروش‌ترین آثار کمپانی یونیورسال را شکل داد.

اکران سری فیلم‌های «سریع و خشمگین» از سال ۲۰۰۱ آغاز شد، و ۶ فیلم اول این مجموعه، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد. در این میان، فیلم ششم از بالاترین اقبال برخوردار شد و ۲۳۸ میلیون دلار در آمریکا و ۵۵۰ میلیون دلار در بازار بین‌المللی فروش کرد.

اما اکران «خشمگین ۷» با یک فروش رویایی آغاز شد. این فیلم با فروش ۱۴۰ میلیون دلاری در افتتاحیه نمایشش، توانست هم رکورد قسمت‌های قبلی را بشکند و هم اینکه در زمره بهترین افتتاحیه‌ها قرار بگیرد.

فیلم «خشمگین ۷» تاکنون در بسیاری از کشورها از جمله در چین و روسیه هم توانسته رکوردشکنی کند و میلیون‌ها دلار را به حساب سازندگان فیلم و صاحبان سینما واریز کند.

این فیلم که چند روز پیش رکورد چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما،‌ «هری پاتر و قدیسان مرگبار: قسمت دوم» را هم شکست، بعید است بتواند به رکورد سومین فیلم پرفروش، ‌«انتقام‌جویان» دست پیدا کند.

فیلمی که قسمت دوم آن، «‌انتقام جویان:‌ عصر اولتران» از این هفته اکران می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با نمایش این فیلم،‌ رکوردها بازهم جا‌به جا خواهد شد.

ده فیلم پرفروش سینمای جهان

جیمز کامرون با دو فیلم همچنان در صدر پروفروش‌های جهان قرار دارد و تاکنون کارگردان دیگری نتوانسته رکورد او را بشکند. جالب اینکه خود او یک‌ بار در سال ۲۰۰۹ توانست با فیلم «آواتار»‌ رکورد قبلی خودش و جهان یعنی «تایتانیک»‌ را پشت سر بگذارد و صدر جدول را به خود اختصاص دهد.

در میان ده فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان، «تایتانیک» تنها فیلم غیردنباله‌ای این لیست است. بقیه آثار، فیلم‌هایی هستند که یا دنباله داشتند و یا بعدا ادامه پیدا کرده‌اند. (قسمت‌های دوم و سوم آواتار در حال آماده‌سازی است و قسمت دوم انیمیشن یخ‌زده هم به زودی ساخته خواهد شد.)

اما لیست فیلم‌های پرفروش جهان،‌ همواره بدون احتساب نرخ تورم محاسبه می‌شود. اگر نرخ تورم محاسبه شود،‌ فیلم «برباد رفته»‌ساخته ویکتور فلمینگ که ۲۵ سال در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ قرار داشت، همچنان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ خواهد بود.

فهرست ده فیلم پرفروش تاریخ سینما به شرح زیر است:‌

۱- «آواتار» در سال ۲۰۰۹ با فروش ۲ میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار

۲- «تایتانیک» در سال ۱۹۹۷ با فروش ۲ میلیارد و ۱۸۶ میلیون دلار

۳- «انتقام‌جویان» در سال ۲۰۱۲ با فروش یک میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار

۴- «خشمگین ۷» در سال ۲۰۱۵ با فروش یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار

۵- «هری پاتر و قدیسان مرگبار: قسمت دوم» در سال ۲۰۱۱ با فروش یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار

۶- «یخ‌زده» در سال ۲۰۱۳ با فروش یک میلیارد و ۲۷۹ میلیوندلار

۷- «آیرون من» در سال ۲۰۱۳ با فروش یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار

۸- «ترانسفورمرز: نیمه تاریک ماه» در سال ۲۰۱۱ با فروش یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار

۹- «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» در سال ۲۰۰۳ با فروش یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار

۱۰- «اسکای فال» در سال ۲۰۱۲ با فروش یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار

XS
SM
MD
LG