لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

منفردزاده خطاب به کیمیایی: موسیقی‌هایم را اجرا نکنید


بهروز وثوقی، مسعود کیمیایی و اسفندیار منفرزاده
بهروز وثوقی، مسعود کیمیایی و اسفندیار منفرزاده

اسفندیار منفردزاده، ‌آهنگساز و موسیقی‌دان کهنه‌کار ایرانی، در نامه‌ای خطاب به مسعود کیمیایی، فیلمساز، با اشاره به این که «من با شمایان همسو نبوده و نخواهم بود» از او خواست تا آثارش در شب موسیقی فیلمِ این کارگردان اجرا نشود.

شب موسيقي فيلم مسعود كيميایی قرار بود ۱۵ مردادماه با اجرای اركستر سمفونیک به رهبری بهزاد عبدی و خوانندگی رضا يزدانی در تالار وزارت کشور تهران برگزار شود.

در اين اجرا قرار بود موسيقی فيلم‌هايی چون رئيس، حكم، جرم، متروپل، گروهبان، اعتراض، دندان مار، رضا موتوری، ‌داش اكل، قيصر و چند فیلم دیگر توسط اين اركستر اجرا شود و در چند قطعه هم رضا يزدانی به عنوان خواننده ميهمان اركستر را همراهی كند.

اما آقای منفردزاده روز ۲۴تیرماه با ارسال نامه‌ای به وب‌سایت «موسیقی ما» از دوست و همکار قدیمی‌ خود «عاجزانه» درخواست کرده که این اجرا برگزار نشود.

در نامه اسفندیار منفردزاده آمده است: «از شما آقای رضا [بهزاد] عبدی و استاد مسعود کیمیایی عاجزانه -به‌درستی عاجزانه- استدعا دارم از تجاوز به حقوق معنوی-مادی من یعنی اجرای موسیقی‌هایم، حتی اگر برایتان منافعی در پی دارد، دست بردارید. زیرا من با شمایان همسو نبوده و نخواهم بود!»

در ادامه این نامه نوشته شده: «از موسیقی فیلم سفر سنگ تا امروز آثار بسیاری برای این برنامه وجود دارند که با اجازه از سازندگان آنها می‌توانند به‌ کار آیند.»

آقای منفردزاده همچنین در پایان متن خود خطاب به مسعود کیمیایی تاکید کرده است: «مهربانی کنید تا ناگزیر به تغییر گفتار نباشم!»

موسیقی تمام آثار پیش از انقلاب مسعود کیمیایی همانند «بیگانه بیا»، «قیصر»، «رضا موتوری»، «داش آکل»، «بلوچ»، «خاک»، «غزل» و «گوزن‌ها» غیر از یک فیلم توسط اسفندیار منفردزاده ساخته شده‌اند.

موسیقی متن فیلم «سفر سنگ» که آخرین ساخته پیش از انقلاب مسعود کیمیایی محسوب می‌شود، توسط مجید انتظامی و شخصی با نام اسماعیل ماهان ساخته شده است.

از دیگر ساخته‌های اسفندیار منفردزاده می‌توان به موسیقی متن فیلم‌های «تنگنا» و «خداحافظ رفیق» به کارگردانی امیر نادری، «طوقی»، «حسن کچل» و «خواستگار» به کارگردانی علی حاتمی و «نفرین» به کارگردانی ناصر تقوایی اشاره کرد.

آقای منفردزاده سال‌هاست که در سوئد ساکن است.

XS
SM
MD
LG