لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

هما روستا؛ از زندگی در مسکو تا مرگ در لس‌آنجلس


بزرگداشت هما روستا در جشنواره سی و دوم فجر در کنار رضا کیانیان و رخشان بنی‌اعتماد.
بزرگداشت هما روستا در جشنواره سی و دوم فجر در کنار رضا کیانیان و رخشان بنی‌اعتماد.

هما روستا، بازیگر تئاتر و سینمای ایران، بر اثر ابتلا به بیماری سرطان روز شنبه، چهارم مهر، در شهر لس‌آنجلس در آمریکا و درست در روز تولدش از دنیا رفت.

خانم روستا چهارم مهر ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. پدرش، رضا روستا، از رهبران حزب توده بود که اوایل دهه ۳۰ خورشیدی به روسیه مهاجرت کرد.

هما روستا هم از شش سالگی در مسکو زندگی کرد و مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت کرد.

او سال ۱۳۴۹ با بازگشت به ایران به تحصیل در رشته شیمی پرداخت، اما پس از مدتی تحصیلش را نیمه‌کاره رها کرد و به دانشکده هنرهای دراماتیک رفت.

هما روستا فعالیت هنری خود در ایران را با کارگردانی در تئاتر آغاز کرد.

خانم روستا در سال ۱۳۵۱ نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» نوشته تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان همین دانشکده روی صحنه برد.

او درباره آغاز به کارش در ایران در گفت‌وگویی که به مناسبت بزرگداشتش در جشنواره فجر در سال ۹۲ با مجله فیلم انجام داده، گفته است: «من تازه از دانشکده به ایران بازگشته بودم. بزرگ‌شده اروپا بودم و در مدرسه هم فارسی نخوانده بودم. لهجه غلیظی داشتم که هنوز هم آثارش در صدایم کم و بیش پیداست. به همین دلیل نمی‌توانستم بازی کنم... نمایش باغ وحش شیشه‌ای را در دانشکده کارگردانی کردم و حمید سمندریان آن را دید و گفت که تو از من بهتر کار کرده‌ای و اجرایت به روح اثر نزدیک‌تر است؛ او با فنی‌زاده و بازیگران حرفه‌ای این نمایش را کار کرده بود و من با دانشجوها.»

هما روستا در کنار همسرش حمید سمندریان. آقای سمندریان سال ۹۱ از دنیا رفت
هما روستا در کنار همسرش حمید سمندریان. آقای سمندریان سال ۹۱ از دنیا رفت

​عمده فعالیت هما روستا در بازیگری، به تئاتر و اجرا روی صحنه مربوط می‌شود. به خصوص از زمانی که با حمید سمندریان آشنا و با او ازدواج می‌کند: «وقتی لهجه فارسی‌ام بهتر شد، با آقای انتظامی [عزت‌الله] نمایش «بازرس» گوگول را روی صحنه بردیم... از آنجا به بعد بود که سمندریان به من پیشنهاد همکاری و سپس ازدواج داد و ما زندگی‌مان را با هم شروع کردیم.»

در سال‌های پیش از انقلاب، خانم روستا تنها در یک فیلم حضور یافت. فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و با فیلمنامه‌ای از فریدون گله. او در این فیلم در کنار پوری بنایی نقش دوم را ایفا کرد و پس از آن، ۱۵ سالی طول کشید تا دوباره در یک فیلم سینمایی جلوی دوربین برود و در «گزارش یک قتل» محمدعلی نجفی بازی کند.

خانم روستا دلیل کم‌کاری‌اش در سینما در سال‌های پیش از انقلاب را این گونه توضیح داده است: «اصلا بد می‌دانستیم که بازیگر تئاتر به سینما برود و در یکی از آن فیلم‌ها بازی کند. می‌گفتیم فقط بازیگرانِ بد، فیلمفارسی بازی می‌کنند؛ البته اشتباه می‌کردیم چون در همان فیلمفارسی‌های قدیم بازیگران خوبی بازی می‌کردند. تئاتر ما را مغرور کرده بود و از بالا به سینما نگاه می‌کردیم.»

هما روستا در طول دوران بازیگری خود تنها در ۱۳ فیلم سینمایی حضور یافت.

غیر از دو فیلم ذکر شده، پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده)، تمام وسوسه‌های زمین (حمید سمندریان)، تیغ آفتاب (مجید جوانمرد)، ملک خاتون (حسن محمدزاده)، مسافران (بهرام بیضایی)، دو همسفر (اصغر هاشمی)، از کرخه تا راین(ابراهیم حاتمی‌کیا)، کودکانی از آب و گل (عطالله حیاتی)، لژیون (ضیاالدین دری)، زن امروز (مجید قاری‌زاده) و رفیق بد(عباس احمدی مطلق) از دیگر آثاری هستند که این بازیگر در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

«از کرخه تا راین» شاید از دید مخاطبان معروف‌ترین کار هما روستا باشد، فیلمی که این بازیگر به خاطر تسلطش بر زبان آلمانی برای آن انتخاب شد و سپس تبدیل به یکی از پرتماشاگرترین آثار ابراهیم حاتمی‌کیا بدل گشت.

همچنین از کارهای صحنه‌ای معروفی که همار روستا به همراه همسرش حمید سمندریان روی صحنه بردند، می‌توان به «بازی استریندبرگ» و یا « مرده‌های بی کفن و دفن» اشاره کرد.

خانم روستا برای بازی در فیلم‌های «پرنده کوچک خوشبختی»، «تمام وسوسه‌های زمین» و «از کرخه تا راین» نامزد دریافت جایزه از جشنواره فجر شد، ولی هیچ‌گاه آن را دریافت نکرد.

او که در سال‌های اخیر به دلیل ابتلا به بیماری سرطان از بازیگری فاصله گرفته بود، آخرين کار بازيگرى خود را در سال ٩٢ و با نمايش «باغ آلبالو» به كارگردانى حسن معجونى تجربه كرد.

XS
SM
MD
LG