لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

تلفات تصادفات جاده‌ای ایران طی سه روز: ۱۰۰ کشته و ۱۷۰۰ زخمی


تصادف و واژگونی یک دستگاه اتوبوس در جاده چالوس
تصادف و واژگونی یک دستگاه اتوبوس در جاده چالوس

یک روزنامه چاپ تهران گزارش داده که طی سه روز از هفته پایانی شهریورماه ١٠٠ نفر در ١٣٠٠ تصادفات جاده‌ای کشور جان خود را از دست داده‌اند و ۱۷۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

روزنامه «اعتماد» در شماره روز دوشنبه ۳۰ شهریورماه خود با چاپ گزارشی درباره میزان تصادفات و تلفات آن تنها طی ۳ روز، از قول جانشين رييس پليس راهور نوشت که این آمار نشان می‌دهد به طور میانگین ۳۳ نفر در هر روز در جاده‌ها کشته شدند.

بنا بر گزارش این روزنامه، موسی اميری روز یکشنبه ۲۹ شهریور در حاشیه بازدید از استان قم، شهريور را پرتلفات‌ترين ماه جاده‌های ايران ناميد و گفت: «پليس طرح ويژه‌ای برای كاهش تصادفات و تلفات در شهريور دارد به نحوی كه از ابتدای اين ماه شاهد روند رو به كاهش تصادفات و تلفات بوديم، اما از سه روز گذشته اين روند افزايش داشت به شكلي كه در اين مدت در ١٣٠٠ تصادف در جاده‌های كشور، ١٠٠ نفر كشته و ١٧٠٠ تن هم مجروح شده‌اند كه اين آمار برای مجموعه پليس راهور نگران‌كننده است».

«واژگونی اتومبيل ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده» و «تخطی از سرعت مجاز» دو دليل عمده‌ای است که جانشين ریيس پليس راهور برای اين تصادفات عنوان کرده و از مردم خواسته که «هنگام خواب آلودگی حتی اگر فاصله كمی تا مقصد دارند، توقف كرده و استراحت كنند چون نزديك به ٦٠ درصد از تصادفات در فاصله ٣٠ كيلومتری از شهرها رخ داده است».

به نوشته روزنامه اعتماد، آخرين آمار سازمان پزشكی قانونی ایران نشان می‌دهد طی١٠ سال گذشته بيش از ٢١٩ هزار نفر در تصادفات رانندگی ايران كشته و بيش از دو ميليون و ٨٠٠ هزار نفر مجروح شده‌اند.

بنابر اين آمار، ايران به تنهايی یک و نیم درصد كشته‌شدگان حوادث رانندگی دنيا را از آن خود كرده كه ٢٠ برابر استاندارد جهانی است.

براساس آمارهای مختلف، هشت سال جنگ ایران و عراق، ١٩٠ تا ٢٢٠ هزار کشته برجای گذاشت که اين آمار پس از ٢٧ سال، تقريبا با تعداد كشته‌شدگان يك دهه اخير جاده‌های ايران برابری می‌كند.

سازمان پزشكي قانونی كشور می‌گوید که دو هزار و ٢٠٥ نفر در شهريور ٩٢ در جاده‌های ايران كشته شده‌اند كه اين آمار با وجود كاهش ١٧ درصدی، در سال ٩٣ رقم بالای هزار و ٨٢٨ كشته را نشان می‌دهد؛ آماری كه باعث شده تا شهريور، پرتلفات‌ترين ماه جاده‌های ايران نام گيرد.

به گفته مسوولان پلیس راهور، افزايش تردد جاده‌ای در تعطيلات آخر تابستان در اين موضوع تاثيرگذار است.

از سوی دیگر بنا بر آماری که خبرگزاری مهر اردیبهشت‌ماه امسال منتشر کرد، در ۲۰ سال گذشته، چهارصد هزار ایرانی جان خود را در جاده‌ها و بر اثر تصادف رانندگی از دست داده‌اند.

این گزارش با استناد به آمار سازمان پزشکی قانونی در فاصله سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۳ منتشر شد.

خبرگزاری مهر همچنین از کشته شدن هفده هزار نفر و مجروح شدن ۳۰۰ هزار نفر طی سال گذشته در جاده‌های ایران خبر داده بود.

براساس این گزارش، دلیل اصلی این تصادف‌ها، خطای انسانی بوده است.

XS
SM
MD
LG