لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

درخواست وزارت ارشاد از قوه‌ قضاییه در مورد توقیف مطبوعات


وزارت ارشاد جمهوری اسلامی از قوه قضاییه خواست تا، به جای توقیف مطبوعات، مواردی که به توقیف مطبوعات منجر می‌شود را ابتدا برای بررسی به هیئت نظارت بر مطبوعات ارجاع دهد.

این خبر را وزیر ارشاد روز پنج‌شنبه، ۲۲ آبان، در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جنتی که روز ۲۲ آبان و پس از بازدید از نمایشگاه مطبوعات تهران،‌ در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت،‌ درباره اختلافاتی که بین قوه قضائیه و وزارت ارشاد در مورد توقیف برخی رسانه‌ها وجود دارد، اعلام کرد: «اختلافی به آن معنا نیست و یکی دو مورد بوده است که دستگاه قضایی خودش احساس کرده می‌تواند یک روزنامه را موقتا توقیف کند، و این کار را انجام داده است.»

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به ویژگی‌های هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: «ما از مقامات قضایی درخواست کرده‌ایم که با توجه به این که هیئت نظارت بر مطبوعات یک هیئت همه‌جانبه است و هم نماینده قوه قضائیه، هم نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم نماینده حوزه علمیه قم در آن حضور دارند، قوه قضائیه اگر موردی به نظرشان می‌آید، به این هیئت ارجاع دهد، تا بررسی شود.»

از سوی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به آخرین وضعیت رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت‌آبادی اشاره کرد.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که مدعی شد محمود دولت‌آبادی کتاب خود را به امید دریافت مجوز تاکنون ۴۴ بار اصلاح کرده، اما وزارت ارشاد همچنان حاضر به صدور مجوز انتشار آن نیست، گفت: «من باید خودم آخرین نسخه اصلاح شده این کتاب را ببینم و آن را به عنوان یک خواننده مطالعه کنم. مسئله شخص آقای دولت‌آبادی نیست و ما بر اساس متن، بررسی می‌کنیم. اگر این ۴۴ بار اصلاح، قابل قبول بوده باشد، این کتاب هم مثل سایر کتاب‌ها مجوز می‌گیرد.»

علی جنتی در ادامه،‌ در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد مطابق نظر شورای نظارت بر ضوابط نشر، چنانچه کتاب‌هایی بعد از یک ماه بررسی تعیین تکلیف نشوند، نظر شخص وزیر ارشاد وضعیت آنها را روشن خواهد کرد، گفت: «ما که یک سال و اندی است در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت می‌کنیم، با چنین مصوبه‌ای رو‌به‌رو نشده‌ایم و فکر هم نمی‌کنم از دولت قبل مصوبه‌ای باقی مانده باشد مبنی بر این‌که اگر کتاب‌ها بعد از یک ماه جواب نگرفتند، فقط با نظر شخص وزیر وضعیت‌شان مشخص شود.»

اما در مورد کتاب «زوال کلنل»،‌ محمود دولت‌آبادی، ‌نویسنده این اثر، روز چهارشنبه، ۲۱ آبان، اعلام کرد که تصمیم گرفته است، مدتی درباره آن سکوت کند تا حواشی کمتری برای رمانش ایجاد شود.

در همین رابطه،‌ حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ایران، گفته است که رمان «زوال کلنل» اثر محمود دولت‌آبادی به دلیل «اشکالات و نواقص محتوایی» تاکنون مجوز انتشار نگرفته و تا زمانی هم که اصلاح نشود، مجوز نخواهد گرفت.

آقای دولت‌آبادی چند ماه پیش اعلام کرده بود که برای چهارمین‌ بار به اصلاحات پیشنهادی درباره‌ این رمان «توجه جدی» داشته و آنها را لحاظ کرده‌ است.

رمان «زوال کلنل» در سال ۱۳۸۷ از سوی نشر چشمه برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد فرستاده شد، اما وزارت ارشاد با لحاظ کردن «موارد اصلاحی»، از ارائه مجوز برای انتشار آن خودداری کرد.

XS
SM
MD
LG