لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

رکوردزنی ۵۵۰ میلیونی اثری از محمود فرشچیان در «حراج ملی»


یکی از آثار دومین «حراج ملی» در تهران
یکی از آثار دومین «حراج ملی» در تهران

در مراسم دومین «حراج ملی» آثار هنری در ایران، اثری از محمود فرشچیان با قیمت ۵۵۰ میلیون تومان رکورد گران‌ترین اثر فروخته شده را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دومین «حراج ملی» آثاری هنری در حالی در روز جمعه، ۱۷ مهرماه، در تهران برگزار شد که بیش از ۹۰ درصد آثار هنری و صنایع دستی عرضه‌شده‌ در این مراسم حدود چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رفتند و رکورد گران‌ترین اثر فروخته‌شده در این حراجی نیز به نام محمود فرشچیان به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان ثبت شد.

در این دوره از «حراج ملی» که با چکش‌زنی آتیلا پسیانی، بازیگر سینما و تئاتر، همراه بود، ۷۶ اثر به حراج گذاشته شد که بیشتر آثار عرضه شده به قیمت پایه چکش خوردند و ۶ اثر به دلیل آن که قیمت های پیشنهادی آنها به قیمت پایه نرسید، فروخته نشدند.

در این مراسم، مینیاتوری از میرزا آقا امامی‌ که گران‌ترین اثر ارائه‌شده‌ در این دوره از حراج ملی بود همراه شش اثر دیگر شامل سه نسخه خطی از قرآن، صحیفه سجادیه و کتاب دعا و نیز تخشیب چوب، مینیاتوری متعلق به محمد خزاعی و یک اثر تذهیب به فروش نرسید.

گران‌ترین اثر این حراجی، یعنی تابلو نگارگری میرزاآقا امامی به قیمت ۷۵۰ تا۹۵۰ میلیون تومان برآورد شده بود.

اما گران‌ترین اثر فروخته شده در این حراج به اثری از محمود فرشچیان مربوط به سال ۱۳۵۱ اختصاص داشت که ۳۵۰-۵۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود و در نهایت ۵۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

کشتی ۱۶۰ سانتی‌متری ساخته بهروز حیدریان از جمله صنایع دستی عرضه‌شده در این حراجی بود که با فروش ۳۶۰ میلیون تومان عنوان دومین اثر گران‌قیمت این حراجی را به خود اختصاص داد. این کشتی ۳۵۰-۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.

تابلو نقاشی جعفرخان نقاش مربوط به سال ۱۲۴۲ نیز با فروش ۳۵۰ میلیونی در ردیف سوم آثار گران‌قیمت این حراجی قرار گرفت. این تابلو نیز ۳۵۰-۴۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود.

تابلو نقاشی آیدین آغداشلو نیز به فروش ۲۰۰ میلیون تومانی دست یافت و چهارمین اثر گران‌قیمت این حراجی بود که ۱۵۰-۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری داشت.

تابلوی مینیاتور حسین خطایی مربوط به سال ۱۳۳۲ نیز که ۶۰-۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود به فروش ۱۸۰ میلیون تومانی دست یافت.

تابلو مینیاتور دیگری از محمدعلی زاویه مربوط به سال ۱۳۵۴ نیز ۱۶۰ میلیون تومان چکش خورد. این اثر ۱۴۰-۱۶۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود.

تابلوی مینیاتور حسین بهزاد با قیمت اولیه ۸۰-۱۰۰ میلیون تومان، تابلو نقاشی صادق تبریزی با همین برآورد قیمت و تابلوی نقاشی‌خط صداقت جباری با ۱۳۰-۱۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری اولیه هر یک به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان فروخته شدند.

تابلو نقاشی حسین شیخ مربوط به سال ۱۳۴۲ نیز که ۱۲۰-۱۶۰ میلیون تومان برآورد قیمت داشت به قیمت پایه ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

نقاشی‌خط رضا مافی نیز به قیمت پایه ۱۱۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلو نقاشی کیخسرو خروش و کمال‌الدین بهزاد نیز آثار ۱۰۰ میلیون تومانی این حراج بودند که هر دو اثر به قیمت پایه به فروش رسیدند.

از محمد احصایی هنرمند شناخته شده عرصه خوش‌نویسی و نقاشی خط یک تابلو خوش‌نویسی به حراج گذاشته شد که ۳۰-۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری اولیه داشت و ۳۶ میلیون تومان چکش خورد.

اما به نوشته خبرگزاری مهر، یکی از نکات این دوره از حراج ملی انصراف خریداران از خرید آثارشان بود که دو بار اتفاق افتاد و برای پرهیز از تداوم این روند تذکر آتیلا پسیانی به نمایندگی از سوی برگزارکنندگان حراج را به همراه داشت.

«حراج ملی» آثار هنری در بین خریداران و علاقه‌مندان آثار تجسمی به حراج کلاسیک شهرت دارد و در مقابل «حراج تهران» به حراج آثار مدرن معروف است.

XS
SM
MD
LG